Algebkämpning och näring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Algebkämpning och näring?

    Kanske dum fråga men jag bara måste få ställa den ändå. Blev riktigt trött på alla alger och trots växtnäring så vill de inte minska. Pratade med personalen i akvariebutiken och blev rekommenderad att prova algbekämpning: AlgExit från Easylife. Kan man samtidigt som man använder algmedel använda växtnäring? Eller slår de ut varandra? Algerna har minskat något men inte mycket. Jag använder inte Co2, k'nns så bökigt...
    //Kristina
    260L, 25L
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Runsten
    Kanske dum fråga men jag bara måste få ställa den ändå. Blev riktigt trött på alla alger och trots växtnäring så vill de inte minska. Pratade med personalen i akvariebutiken och blev rekommenderad att prova algbekämpning: AlgExit från Easylife. Kan man samtidigt som man använder algmedel använda växtnäring? Eller slår de ut varandra? Algerna har minskat något men inte mycket. Jag använder inte Co2, k'nns så bökigt...
    Kan du ta en bild av hela akvariet och kanske någon närbild på algerna?
    Då blir det enklare att ge råd.
    Men generellt med algbekämpning. Rätta till orsaken i stället för att starta krig. Algerna vinner alltid i det senare fallet.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Som jag ser så finns det två huvudspår att bekämpa alger.

      svårt och snabbt effektivt

      eller

      enkelt och långsamt effektivt.


      svårt och snabbt:
      ---------------------

      Brassa på med ljus och näring + några snabbväxande blommor.
      Fördel: Brukar gå snabbt om man hittar rätt balans.
      Nackdel: Hittar man inte rätt balans går det käpprätt åt h-e

      enkelt och långsamt
      -------------------------
      dra ner belysning till max 0,3W/liter
      max 8-8,5 timme tänt
      göd enbart med en kvarts dos PMDD + EC
      dratta ner snabbväxande blomma
      fördel: om det inte funkar så kraschar det iaf inte
      nackdel: kan ta sin goda tid........




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        Som jag ser så finns det två huvudspår att bekämpa alger.

        svårt och snabbt effektivt

        eller

        enkelt och långsamt effektivt.


        svårt och snabbt:
        ---------------------

        Brassa på med ljus och näring + några snabbväxande blommor.
        Fördel: Brukar gå snabbt om man hittar rätt balans.
        Nackdel: Hittar man inte rätt balans går det käpprätt åt h-e

        enkelt och långsamt
        -------------------------
        dra ner belysning till max 0,3W/liter
        max 8-8,5 timme tänt
        göd enbart med en kvarts dos PMDD + EC
        dratta ner snabbväxande blomma
        fördel: om det inte funkar så kraschar det iaf inte
        nackdel: kan ta sin goda tid........




        .
        12 timmar ljus och ingen EC brukar funka bra enligt enkelt och långsamt metoden.
        Sedan kan man nog säga att det inte är så viktigt med snabbväxande växter. Det är nog mer den totala mängden grön biomassa som gör susen.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Runsten
          • January 2011
          • 95

          #5
          Här kommer lite bilder...

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1560.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,5 KB
ID: 2138272Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1561.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 2138273Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1563.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2138271

          Har även ett par växter som är ganska nya men som inte verkar må bra i mitt kar. Kan någon se vad som fattas dem? Skulle vara så roligt om de ville trivas för de är fina när de är fina :-)
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1564.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,9 KB
ID: 2138274
          //Kristina
          260L, 25L

          Kommentar

          • Runsten
            • January 2011
            • 95

            #6
            Ursprungligen postat av bossep
            12 timmar ljus och ingen EC brukar funka bra enligt enkelt och långsamt metoden.
            Sedan kan man nog säga att det inte är så viktigt med snabbväxande växter. Det är nog mer den totala mängden grön biomassa som gör susen.
            EC... vad är det?
            //Kristina
            260L, 25L

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Easycarbo massa skit som är låtsaskol till växterna. Man gör rent labb med det egentligen. Det lär ställa till det när det når våra vattendrag men jag hittar ingen som har undersökt det..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Tänk vad lite bilder kan göra! Snyggt jobbat där. Min rekommendation är mer växter. Varför inte lite Pistia stratiotes (musselblommor) på ytan ett tag? Då kommer fiskarna att trivas och algerna får nog ge sig.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Runsten
                  • January 2011
                  • 95

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Tänk vad lite bilder kan göra! Snyggt jobbat där. Min rekommendation är mer växter. Varför inte lite Pistia stratiotes (musselblommor) på ytan ett tag? Då kommer fiskarna att trivas och algerna får nog ge sig.
                  Men alltså, de där svarta på bladen, vad är det för alger och hur blir man av med dem?
                  Har haft musselblommor och de tar över efter bara ett par veckor. Håvade verkligen ur dem från karet.
                  //Kristina
                  260L, 25L

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Runsten
                    Men alltså, de där svarta på bladen, vad är det för alger och hur blir man av med dem?
                    Har haft musselblommor och de tar över efter bara ett par veckor. Håvade verkligen ur dem från karet.
                    Jag förstår! Och så blev det mer alger eller? Snabbväxare måste man hålla efter men jag skulle nog prova att ha 25% av ytan täckt med just musselblommor i ett 1/2 år eller så. Stoppa sedan i lite andra snygga växter typ svärdsplanta eller vallisneria.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Runsten
                      • January 2011
                      • 95

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag förstår! Och så blev det mer alger eller? Snabbväxare måste man hålla efter men jag skulle nog prova att ha 25% av ytan täckt med just musselblommor i ett 1/2 år eller så. Stoppa sedan i lite andra snygga växter typ svärdsplanta eller vallisneria.
                      Oki, jag testar.. har tre små ynka plantor musselblommor, men jag låter dem växa på sig och så testar jag med 25% ett tag... Men jag fortsätter med växtnäring? Full dos eller drar jag ner på den till hälften?
                      //Kristina
                      260L, 25L

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Runsten
                        Oki, jag testar.. har tre små ynka plantor musselblommor, men jag låter dem växa på sig och så testar jag med 25% ett tag... Men jag fortsätter med växtnäring? Full dos eller drar jag ner på den till hälften?
                        Du måste se till så dina plantor får näring. Om inte så dör dom och algerna tar över. Om du inte använder PMDD så skaffa det. Både bra och billigt. Se också till att ditt filter fungerar som det skall. Enligt min mening så är det balansen mellan ammonium och Nitrat som gör skillnaden. Växter kan ta till sig båda och är bra på Nitrat. Alger vill ha ammonium. Så din växtnäring skall ha Nitrat inte ammonium i sig. Det har PMDD.
                        Generellt så kan du aldrig svälta ut alger. Dina växter kommer att dö långt innan detta händer.

                        Edit: Glömde musselblommorna. Bra låt de 3 föröka sig. När du sedan plockar bort över flöd ta då bort de stora.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Runsten
                          • January 2011
                          • 95

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Du måste se till så dina plantor får näring. Om inte så dör dom och algerna tar över. Om du inte använder PMDD så skaffa det. Både bra och billigt. Se också till att ditt filter fungerar som det skall. Enligt min mening så är det balansen mellan ammonium och Nitrat som gör skillnaden. Växter kan ta till sig båda och är bra på Nitrat. Alger vill ha ammonium. Så din växtnäring skall ha Nitrat inte ammonium i sig. Det har PMDD.
                          Generellt så kan du aldrig svälta ut alger. Dina växter kommer att dö långt innan detta händer.

                          Edit: Glömde musselblommorna. Bra låt de 3 föröka sig. När du sedan plockar bort över flöd ta då bort de stora.
                          Tack! Jag kör på och hoppas algerna minskar.
                          (Brukar medicin påverka växterna något förresten?)
                          //Kristina
                          260L, 25L

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            en del gör, ex General Tonic tar död på alla smalbladiga blommor, ex hornsärv, gälört och liknande.

                            läs på förpackningen innan du drattar ner i karet.


                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Easycarbo massa skit som är låtsaskol till växterna. Man gör rent labb med det egentligen. Det lär ställa till det när det når våra vattendrag men jag hittar ingen som har undersökt det..
                              Glutaraldehyd. Det dödar bakterier och används som steriliseringsmedel, men det är alkohol också. Glutaraldehyd bioackumulerar inte och är lättnedbrutet och torde inte orsaka några problem i naturen.

                              Just den där algen är förmodligen känslig för EC och kunde eventuellt kontrolleras genom att tillsätta normaldos EC. Jag tror däremot inte att det är en cyanobakterie så General Tonic biter nog inte på den.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...