"SlemAlger?!?!"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    "SlemAlger?!?!"

    Hejsan!
    Har ett 540L med finkornig vit sand.
    Problemet är att jag fått sånna jävla slemalger som jag tyvärr inte kan namnet på..
    Dom lägger sig och ser ut som grönt slem på botten, sedan sprider det sig snabbt som tusan.

    Och nu undrar jag hur man får bort dessa alger på Enklaste sätt!
    (Enklast = man behöver inte tvätta _all_ sand)..

    Jag har försökt att damsuga upp det mesta, men missar man en kvadratcentimeter av algerna så tar det 2 dygn, så täcker dom 1/10 del av akvariet igen..

    "Anti Alg" medel biter inte på dessa..


    Matar inte för mycket, och akvariet får inte för mycket ljus..
    Så hur får jag bort dom?

    Tack på förhand!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Cyanobakterier, finns hur många trådar som helst!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Tack så mycket för du namn gav algen!

      Jag har nu suttit och läst diverse trådar, googlat samt läst på Wikipedia.
      Tycker aldrig det kommer fram rent konkret hur man blir av med algen, mest som jag skrev ovan. Vad man har försökt med.

      Det enda jag hittade utöver det var att mörklägga akvariet ett par dagar.
      (Total isolera genom att tejpa upp plast/presenningar runt akvariet).
      Men det framgick inte om man kunde göra detta med fisk i..
      För jag antar att det inte är så rockigt att göra det totalt kolsvart för alla fiskar i ett par dagar?

      Hur som helst, finns det någon med ett konkret svar på hur man får bort algerna?
      Så ska jag sedan fortsätta testa mig fram, och så kan jag avslutningsvis göra en "guide" tråd, som man kan hänvisa till när fler trådar kommer upp..

      Tack på förhand!
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det är ingen alg. det är en bakterie.

        det är rätt svårt men det som bruka funka bäst är att mörklägga karet i typ en vecka. dvs slå in karet i ett täcke eller så.
        ja detta kan du göra med fisk i. det är ingen fara för fiskarna att leva i mörker i en vecka. kanske är lite bleka när du tar bort täcket/sopsäckarna men de får snart tillbaka färgen

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Jag läste att de dör om man häller salt direkt på fläckarna. Inte så lämpligt om man har hela botten täckt men på småfläckar kan det kanske vara något. Någon som testat?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            hmm hur ska det gå till? saltet kommer ju lösas upp direkt eller virvla iväg. man har ju cirkulation i karet. förstår inte hur man skulle göra det. o sen fläckar o fläckar...det blir ju som mattor

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              mörklägg karet i en vecka, när du sedan tänder upp det igen så planterar du ett gäng snabbväxande växter, typ lymnophila eller hygrophila (osäker stavning) då borde du få det under kontroll.
              har själv mixtrat med just det ganska nyligen och det fungerade ganska bra.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Sandsnäckor äter cyano, och det också går att snabbdöda cyano med General Tonic. Se bara upp så att inte filtret blir överbelastat. Easy Carbo verkar också ha viss effekt, men det tar längre tid.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  kemikalier såsom generaltonic är i min värld absolut sista lösningen. tycker man ska försöka hålla sig ifrån kemikalier så gott man kan i karet.

                  men du har helt rätt jens. det funkar

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Cyano är bakterier. General Tonic tar död på bakterier. Då försvinner cyanot. Liksom alla nedbrytningsbakterier i filtret. Då får man med största sannolikhet problem med nitrit. Mörklägg karet.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      hmm hur ska det gå till? saltet kommer ju lösas upp direkt eller virvla iväg. man har ju cirkulation i karet. förstår inte hur man skulle göra det. o sen fläckar o fläckar...det blir ju som mattor
                      Ja du, man kan ju stänga av pumpen en liten stund? Det gör jag varje gång jag gör vattenbyte.

                      I början är det fläckar. Även om man som TS sugit upp "allt" och missat lite. Jag har i alla fall aldrig varit med om att det bara plötsligt ligger en matta över hela akvariet utan att det börjat någonstans, och om man hinner ta död på det tidigt kan det ju inte sprida sig?

                      Tycker det verkar rätt smidigt, men som sagt var har jag aldrig provat själv, därav frågan om någon annan gjort det. Kanske skulle testa, har lite fläckar hos sköldpaddan som varit likadana i ett par veckor nu. Kan återkomma med resultat efter jul.

                      Hittade förresten stället där jag läste om det: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1700

                      Kommentar

                      • zvärd
                        • May 2010
                        • 89

                        #12
                        På akvarielagret i bromma rekommenderade man fosfor (något som man hade i saltvattenakvarier). Jag tyckte kanske inte att det funkade omedelbart men lite bukt på det blev det nog. Sedan är det slammsuga och gotta in det i sanden som gäller. Jag maxade med filter också (det proppade ju igen direkt).

                        Efter en ca: 5 månader blev jag av med cyano.

                        zvärd

                        Kommentar

                        • Steff777
                          • August 2010
                          • 295

                          #13
                          Ursprungligen postat av zvärd
                          På akvarielagret i bromma rekommenderade man fosfor (något som man hade i saltvattenakvarier). Jag tyckte kanske inte att det funkade omedelbart men lite bukt på det blev det nog. Sedan är det slammsuga och gotta in det i sanden som gäller. Jag maxade med filter också (det proppade ju igen direkt).

                          Efter en ca: 5 månader blev jag av med cyano.

                          zvärd
                          Jag tror dom snarare rekommenderade phosguard eller liknade, används för att få bort fosforn ur vattnet. Många arter cyanobakterier blommar ut när kväve/fosforbalansen förskjuts så att det finns mer fosfat än nitrat, än förhållandet 7:1.
                          //Stefan Lindgren

                          Kommentar

                          Arbetssätt...