Kan fiskar fastna i trådalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Kan fiskar fastna i trådalger?

    Hej!

    Jag har fått rätt mycket trådalger och försöker bekämpa dem med att försöka få till en bättre balans mellan ljus, näringsämnen och CO2 (ska börja med mäsk). Men än så länge finns det rätt mycket alger, främst i mossan där de är nästan omöjliga att få bort.
    Alldeles nyss såg jag en corydoras trilineatus som hängde död bland algerna - trodde jag. När jag försökte ta loss den sprattlade den till och simmade iväg men den var rejält intrasslad, det tog ett tag att få loss den.
    Är det ett tecken på att den är ovanligt svag eller kan det ha blivit så mycket alger att de utgör en fara för fiskarna?

    Hälsningar
    Jennifer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det kan hända. Det är framförallt vattenhår (väldigt långa väldigt tunna trådar som inte sitter fast utan bara är intrasslade bland växter) som kan bli så tätt att fisk kör fast och dör.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Jag har en pansarmal som en gång fastnade i ett nystan av javamossa och den greps av panik och trasslade bara in sig mer, så det vara bara tur att jag fick se det! Fiskar är extremt stresskänsliga och dör lätt av panik om de fastnar eller kläms i nåt!
      Senast redigerad av åheim; 20 December 2011, 17:48.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Tack för svaren! Nu har jag rensat mossan, det blev inte mycket kvar! Men det går ju att köpa ny mossa! Rensade resten av växterna också, limnophilia sessiliflora är inte så lättrensad den heller... Varför kan eländet inte sätta sig på vallisnerian istället där det vore så mycket lättare att få bort?
        Och Azur, efter din beskrivning låter det precis som att det är vattenhår jag har! Några specialknep för att få bort det?

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av jenmad
          efter din beskrivning låter det precis som att det är vattenhår jag har! Några specialknep för att få bort det?
          Jag har egentligen aldrig problem med alger... utom just vattenhår. När det dyker upp i akvariet slänger jag alla växter i akvariet, väntar nån vecka, och börjar om med nya växter - det är det enda jag hittat som biter på det. Om nån har en bättre metod för att bli av med skiten vore ingen gladare att höra om det än jag.

          Du skulle kunna testa mörkläggning i en vecka, jag har inte tålamod att göra det men det kan fungera.
          Senast redigerad av Azur; 20 December 2011, 02:07.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Man kan mota det grövsta med att rulla upp dem på en pinne eller en tandborste. Att få bort dem helt är lurigt, ibland hjälper Amano-räkor till rätt bra där.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • aneta
              • September 2008
              • 261

              #7
              Har också haft dem i bla javamossa, kämpade att ta bort det mesta för hand. Sen började jag med mäsk och samtidigt fortsatte med happy carbo. Mina växter stortrivdes och alger försvann så jag tror att du är på rätt väg, balans är lösningen
              325L

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Man kan mota det grövsta med att rulla upp dem på en pinne eller en tandborste. Att få bort dem helt är lurigt, ibland hjälper Amano-räkor till rätt bra där.
                Har försökt med en pinne men då följde hela mossan med Amanoräkor skulle jag gärna ha men jag har hört att de kan ge sig på körsbärsräkor och eftersom jag har rätt gott om såna i det karet har jag avstått. Är det nån som har testat Amano tillsammans med körsbärsräkor?

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av aneta
                  Har också haft dem i bla javamossa, kämpade att ta bort det mesta för hand. Sen började jag med mäsk och samtidigt fortsatte med happy carbo. Mina växter stortrivdes och alger försvann så jag tror att du är på rätt väg, balans är lösningen
                  Det låter bra! Blir det inte för mycket CO2 med både mäsk och Happy Carbo? Men jag ska kämpa på med att få balans i karet!

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Amanos rör inte körsbärsräkor, men däremot gör långarmsräkor (Macrobrachium) det, och de säljs ibland som amanos. Ingen av dem rår alls på vattenhår, dock.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • aneta
                      • September 2008
                      • 261

                      #11
                      Ursprungligen postat av jenmad
                      Det låter bra! Blir det inte för mycket CO2 med både mäsk och Happy Carbo? Men jag ska kämpa på med att få balans i karet!

                      Hälsningar
                      Jennifer
                      Jag har ställt samma fråga här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150476
                      H
                      appy/Easy Carbo är inte riktigt samma som CO2 men kanske onödigt om man kör med mäsk. Jag ska faktiskt prova utan ett tag och se hur växter reagerar. Vill ju inte få tillbaka alger.
                      325L

                      Kommentar

                      • jenmad
                        • March 2009
                        • 579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Amanos rör inte körsbärsräkor, men däremot gör långarmsräkor (Macrobrachium) det, och de säljs ibland som amanos. Ingen av dem rår alls på vattenhår, dock.
                        Jaha. Det var ju synd. Eller bra kanske. Så du har körsbärs- och amanoräkor ihop? För den som avrådde mig var den fiskhandlaren som jag tänkte köpa amanos av - och när en fiskhandlare avråder så blir man ju lite misstänksam, annars försöker de ju bara sälja. Men om de inte äter vattenhår så spelar det ju egentligen ingen roll. Får fortsätta kämpa på alla andra sätt!

                        Hälsningar
                        Jennifer

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av jenmad
                          Så du har körsbärs- och amanoräkor ihop?
                          Japp. Se bara till att få amanos, inte långarmsräkor, så är det alldeles lugnt.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • jenmad
                            • March 2009
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Japp. Se bara till att få amanos, inte långarmsräkor, så är det alldeles lugnt.
                            Okay. Dum fråga - hur ser jag skillnaden? När jag tittar på artbeskrivningen (amano) resp. googlar långarmen är de ju inte speciellt lika, men det kanske går att förväxla ändå?

                            Hälsningar
                            Jennifer

                            Kommentar

                            Arbetssätt...