Skäggalger på javamossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karl Holm
    • November 2011
    • 223

    Skäggalger på javamossa?

    Tjenixen!

    Jag drog igång mitt första kar för en sisådär fem veckor sedan och det har gått ganska hyfsat allt som allt tycker jag. Efter ett par veckor bleknade min gälört ut och angreps av vad jag tror var cyanobakterier (brungrön hinna). Läste runt här på forumet och kom fram till att det var näringsbrist i akvariet. Därefter började jag tillsätta PMDD och CO2 (mäskvarianten) och på bara någon vecka var cyanobakterierna borta och nya gröna skott sköt fram från alla hörn och vrår. Roligt att se skillnad dag för dag!

    Däremot angreps min javamossa i samband med att cyanobakterierna försvann av vad jag tror är skäggalger. Detta ligger nu som ett fult, brunt och skäggigt lager över javamossan, som dock håller sig grön och fräsch i lagren under. Om detta är av sig själv eller tack vare mina räkor som häckar där under vet jag dock ej. Bifogar en bild. Kan ni hjälpa mig fastställa vilken alg det är och hur jag bekämpar det lilla sattyget?



    Mina vattenvärden är goda. PH kring 7,2, medelhårt vatten, ingen nitrit och nitratnivåer strax under 20 mg/l. Göder som sagt med CO2 och PMDD (normaldos).

    Tack!
  • hoomiii
    • May 2012
    • 1

    #2
    Ursprungligen postat av Karl Holm
    Tjenixen!

    Jag drog igång mitt första kar för en sisådär fem veckor sedan och det har gått ganska hyfsat allt som allt tycker jag. Efter ett par veckor bleknade min gälört ut och angreps av vad jag tror var cyanobakterier (brungrön hinna). Läste runt här på forumet och kom fram till att det var näringsbrist i akvariet. Därefter började jag tillsätta PMDD och CO2 (mäskvarianten) och på bara någon vecka var cyanobakterierna borta och nya gröna skott sköt fram från alla hörn och vrår. Roligt att se skillnad dag för dag!

    Däremot angreps min javamossa i samband med att cyanobakterierna försvann av vad jag tror är skäggalger. Detta ligger nu som ett fult, brunt och skäggigt lager över javamossan, som dock håller sig grön och fräsch i lagren under. Om detta är av sig själv eller tack vare mina räkor som häckar där under vet jag dock ej. Bifogar en bild. Kan ni hjälpa mig fastställa vilken alg det är och hur jag bekämpar det lilla sattyget?



    Mina vattenvärden är goda. PH kring 7,2, medelhårt vatten, ingen nitrit och nitratnivåer strax under 20 mg/l. Göder som sagt med CO2 och PMDD (normaldos).

    Tack!

    Tjena, har samma problem fast på weeping moss.
    hur fick du bukt med problemet?

    Kommentar

    • Karl Holm
      • November 2011
      • 223

      #3
      Fick ett PM om att du undrade hur det har gått för mig. Jovisst, det kan jag svara på!

      Först läste jag mig till att trådalger triggas vid växlande kolsyrahalter, varpå jag lade ned mitt mäsksystem, vilket är alldeles för oreglerat. Sedan fortsatte jag att göda med PMDD som tidigare (rekommenderad dos) för att ge växterna fortsatt goda förutsättningar att konkurrera ut algerna. Istället för mäsken prövade jag på Easy Carbo, men det dödade min mossa istället så det slutade jag med ganska kvickt.

      Det som verkligen gav resultat var när jag gick från vattenbyten varje vecka (30%) till vattenbyten varannan vecka (40%). Min teori var att det då enbart skulle uppstå en större, men kort svängning och att växterna i akvariet under två veckor med gödning varje vecka skulle hinna konkurrera ut eventuella alger som uppstår kort efter vattenbytet. Hittills har det funkat bra för mig. Mossan som var algskadad klippte jag bort efter ett par veckor med de nya rutinerna och de har inte återkommit. De enda algerna som uppstår är ett gäng tofsalger som sitter i en klunga på några gruskorn några dagar efter vattenbytet som kort därpå försvinner. Det kan jag leva med.

      Jag vet inte om det var ovan sagda som fördrev algerna eller om de helt enkelt försvinner av sig själva. Här på forumet läste jag när jag gjorde efterforskningar i ämnet att trådalger brukar blomma upp några veckor efter akvariet startats. Om de sedan sakta försvann av sig själva allteftersom bakteriekulturen blev kraftigare eller p.g.a. ingripanden framgick dock inte. Min variant ovan fungerade i alla fall och lär inte göra dig någon skada om jag är helt fel ute.

      Kommentar

      Arbetssätt...