Vad i hela fridens namn är det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajs
    • March 2010
    • 23

    Vad i hela fridens namn är det här?

    Mitt nystartade akvarium har fullkomligt invaderats av dessa fula alger. De sitter stenhårt och ger sig på allt! Tom äppelsnäckornas skal!

    Det här inlägget kommer till för att de på mitt akvarieformum ska kunna se en bild på den envisa algen som invaderat vårt nystartade akvariu...


    Tacksam för råd och tips hur jag blir av med algerna!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det ser ut att vara svarta skäggalger. Flytande koltillskott som EasyCarbo är giftigt för den typen av alger, och Siamesisk algätare gnager på dem. Mitt personliga intryck är också att de tycker om svagt ljus.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • kajs
      • March 2010
      • 23

      #3
      Tack för ditt svar!
      Det jag blir fundersam över är att algerna inte har någa trådiga utväxter, inget skägg! :-)
      Mer som en påväxt, som sten, på blad, stenar osv.
      EasyCarbo har jag men är sparsam med iom att vi har äppelsnäckor. Kanske dags att plocka ur snäckorna och göra en tuffare behandling?

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Koka vatten i en spruta ner i akvariet spruta på algen. Och den dör.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • kajs
          • March 2010
          • 23

          #5
          Jag tar ut och kokar stenar och grenen tänkte jag.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det kommer inte att hjälpa. Tvärtom.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • kajs
              • March 2010
              • 23

              #7
              Förstör man balansen då? Kan bara bara skrubba dem med en rotfruktsborste innan man kör i medlet då? Så att det ser lite trevligare ut?

              Kommentar

              • robbanbobban
                • February 2011
                • 407

                #8
                Skrubba inte!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                Kommentar

                • kajs
                  • March 2010
                  • 23

                  #9
                  Bara i med medlet alltså? Ok.
                  (men varför?)

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #10
                    Nej du kan inte bara hälla i Easy Carbo bara så där. Det är inte giftigt för bara algerna det är giftig för allt om man överskrider den mängd som står på flaskan...

                    Algerna kommer inte ta skada av att du häller i den mängden man "får" i akvariet..

                    Du får köra kokat vatten i en spruta och stoppa ner handen och spruta direkt på algen.. Eller så får du ta "MAX" dosen av Easy Carbo i sprutan stoppa ner i akvariet och spruta direkt på algerna.. Och helt enkelt behandla lite per dag. Tar du för mycket EC.. Så kommet allt dö i karet.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • kajs
                      • March 2010
                      • 23

                      #11
                      Min man var i Zoobutiken nu och de hade inte EasyCarbo, han blev rekomenderad Algumin och mörkläggning under lakan i tre dygn + minska antalet ljustimmar. Vi testar det och så återkommer jag med resultatet.


                      Hej och tack för alla svar!

                      Kommentar

                      • Fishya
                        • November 2009
                        • 43

                        #12
                        Möjligtvis cyanobakterier.

                        Kommentar

                        • kajs
                          • March 2010
                          • 23

                          #13
                          Mörkläggning och medlet har gjort att algväxterna har slutat växa! En ordentlig städning och nu är det så fint så igen!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Majki01
                            Nej du kan inte bara hälla i Easy Carbo bara så där. Det är inte giftigt för bara algerna det är giftig för allt om man överskrider den mängd som står på flaskan
                            Nej, det är fel. EasyCarbo är extremt giftigt för vissa alger, till exempel svarta skäggalger och hjorthornsalger (men inte t.ex. Cladophora). Dosera EasyCarbo eller annan flytande kolersättning enligt rekommendation så packar de där svarta skäggalgerna ihop på nån vecka, utan att döda dina snäckor. Att döda alger som sitter på ett växtblad med kokande vatten är inte heller nån briljant idé - det dödar ju bladet också, och då kan man lika gärna helt enkelt klippa bort bladet.

                            Tetra talar inte om vad Algumin är för något, så det är svårt att säga vad det gör. Enligt ett engelskt försäljningstillstånd innehåller det monolinuron, en herbicid. Alger är mycket känsligare än andra växter för monolinuron.
                            Senast redigerad av Azur; 27 December 2011, 23:52.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • kajs
                              • March 2010
                              • 23

                              #15
                              Alla fiskar och snäckor verkar må finfint och vara i balans så de klarade kuren! Nu ska det i mer växter som ni tipsat om så att algerna inte tar sig ton igen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...