Pmdd ger cyano på ytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgr
    • March 2005
    • 296

    Pmdd ger cyano på ytan?

    Hej! Det kanske inte går reda ut min fråga men jag testar! Jag har i ett år använt pmdd i mitt 180-liters akvarium med rätt mycket växter. Jag har bra lysrör och det har funkat perfekt. Som alltid tog min pmdd-dos slut och jag gödde vid vattenbytet. Det tog nån dag så började ytan täckas av gröna alger (cyano?). Det blev bubblor i algerna på ytan och det var allmänt äckligt. Jag bytte vatten igen och gödde som vanligt, tänkte att det kanske ordnade sig då. Men inte, lika illa. jag testade hälla ut min pmdd-dos för den kanske var felaktig, hjälpte inte heller. Och det blev inte bättre på någon månad.

    Men så i förrgår testade jag ett 30% vattenbyte utan att göda med pmdd. Tog två dygn så var ytan helt ren. Fel på pmdd-blandningen och vad tror ni är fel?
    Aktiva akvarium:
    180L Juwel Rio,
    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #2
    Ursprungligen postat av cgr
    Hej! Det kanske inte går reda ut min fråga men jag testar! Jag har i ett år använt pmdd i mitt 180-liters akvarium med rätt mycket växter. Jag har bra lysrör och det har funkat perfekt. Som alltid tog min pmdd-dos slut och jag gödde vid vattenbytet. Det tog nån dag så började ytan täckas av gröna alger (cyano?). Det blev bubblor i algerna på ytan och det var allmänt äckligt. Jag bytte vatten igen och gödde som vanligt, tänkte att det kanske ordnade sig då. Men inte, lika illa. jag testade hälla ut min pmdd-dos för den kanske var felaktig, hjälpte inte heller. Och det blev inte bättre på någon månad.

    Men så i förrgår testade jag ett 30% vattenbyte utan att göda med pmdd. Tog två dygn så var ytan helt ren. Fel på pmdd-blandningen och vad tror ni är fel?
    jag är väl ingen expert på detta direkt, men det känns som att problemet upstod iom att du kom i obalans när ditt PMDD "tog slut". Cyano triggas ofta av detta och jag har även sett en ökat cyano tendens när vattencirkulationen minskar. kan det vara så att det är en kombination av ändrade näringstillgångar och växter som gått upp i ytan och minskar vattencirkulationen ??
    D skriver inget om andra faktorer än PMDD slut och vattenbyte, har ngt annat också inträffat/du gjort ? //Stefan

    Kommentar

    Arbetssätt...