cyano/blågrön alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duhm1
    • August 2011
    • 3

    cyano/blågrön alger

    Hej allihopa!
    Har ganska nyligen startat upp mitt nya kar. Ett Juwel Rio 400. I det har jag satt i en BTN amazonas bakgrund och där bakom har jag filter material och biobollar och en Eheim 1200l/h cirkulationspump som drar runt det hela. I karet har jag fin ciklidsand blandat med fin rådasand. Stenar, en mangrove rot, 2 högväxande anibusar, 2 vanliga, en amazon svärdplanta, ett gäng hygrophila sperma och ett gäng hornsärv. Det går 2 unga ancistrusar, 6 unga Boesemanis och 4 nyligen införskaffade små blå jack dempseys. Fiskarna stortrivs och vattenvärderna är fina. Men nu kommer problemet. Har råkat ut för cyano över stor del av botten. Har läst mycket om detta nu och har nog kommit fram till att det beror på för hög fosfat halt i förhållande till kväve. Har fått tipset att sätta i fosfat reducerande filter/filtermedia. Men då jag har allt inbyggt bakom bakgrunden är det svårt att garantera genom strömningen genom något sådant.. Provar att vända ner skiten i sanden men kommer tillbaka på ett dygn.. Nu undrar jag ju såklart om någon kan ha någt bra tips på detta problem? Har som sagt läst en hel del om detta problem och är lite emot att bomba karet med algmedel etc. Tacksam för hjälp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    minimera belysningstiden, sug bort och sug bort och sug bort cyanon med en dåres envishet, skit förövigt i alla värdelösa kemikalier!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Håller med åheim, strunta I kemikalier. Orsaken till algerna är nog belysning i samband med ofullständig incykling. Ta det lugnt det fixar sig. Jag skulle inte ens bry mig om att försöka bli av med algerna de gör faktiskt nytta och hjälper dig med balansen just nu. Vad du kanske kan göra är tvärs om. Ha i lite gödning för växterna typ PMDD.

      Edit: Jag är ingen vän av nedkortad belysnings tid då det försämrar mer för växterna än för algerna. Vilket gör att konkurrensen om näringen vinns av fel sorts grönsaker.
      Senast redigerad av bossep; 26 November 2011, 17:31.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Vad betyder incykling

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Jag vet inte hur mycket du vet om akvarievatten men låt os säga så här rent kortfattat.

          I vattnet blir det en del föroreningar till exempel proteiner. Dessa bryts ned av bakterier.

          Då frigörs en massa saker bland annat Kol, Kväve och Fosfor. Dessa ämnen är hörnstenarna i växtgödning. Om vi tänker på fiskarna så är det i princip bara Kvävet vi skall hålla ett öga på. Den finns i 3 olika stadier i vårt akvarievatten och ändrar form på grund av olika bakterier. Det ser ut så här.

          Ammonium kommer först. Av det blir det sedan Nitrit och av Nitrit blir det Nitrat.

          Man brukar säga att ett akvarium är incyklat när det finns nog med bakterier av olika sorter för att denna omvandling skall ske ”automatiskt”. Detta sker i ditt filtermaterial. Det är där dessa bakterier företrädesvis bor. Förutom de som bryter ned proteiner till ammonium de bor i hela akvariet.
          Observera att detta är en MYCKET förenklad version!

          Det hela handlar om balans mellan olika bakterier och tillgång på mat till dessa. Sedan konkurrerar växter och alger med bakterierna om dessa näringsämnen.

          Vad som händer i ett nystartat akvarium är att man får ett överskott på ammonium. Detta gillar både växter, alger och bakterier. Om det finns kan bakterierna som gör nitrit sätta i gång att växa och föröka sig. Då säger man att man fått en Nitritspik. Nitrit i stora mängder är skadligt för fiskarna. Alger och växter kan inte heller ta till sig det i någon större utsträckning. Så det blir näring till bakterierna som omvandlar Nitritet till Nitrat. Nitrat är mycket mindre skadligt än Nitrit och kan tas upp av växter. Alger kan i vissa fall använda detta men gillar det inte speciellt.

          Därför kommer algerna att minska när det mesta av kvävet finns som Nitrat. Vilket växterna gillar.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Sug upp så mycket du kan via ett vattenbyte, mörklägg karet totalt med tex täcken, kartong osv i tre dygn så är möget borta när du tar bort täckningen. Se bara till att du har bra syresättning under tiden då det går åt en del syre både i nedbrytningen och till invånarna.
            Nackdelen med detta är att har du någon sort obalans kommer troligen cyanon tillbaka, men är du i slutfasen till obalansen bör det klara sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • duhm1
              • August 2011
              • 3

              #7
              Tack för alla svar.:-) Idag slamsög jag karet mycket noggrant och städade ur så mycket jag bara kunde av skiten.. Satte även in en eheim pick up innerfilter som jag satte i fosfat reducerade filtermaterial i. drog även över en damstrumpa fylld med samma material över min cirkulations pump insug som sitter bakom bakgrunden. nu återstår bara att se om detta hjälper annars blir det mörkläggning. har för nätvaranfeden yttre rampen igång ca 9h och den bakre ca 5h och har alltså kortat tiden och tagit bort reflektorer redan. Bör jag korta mer? Vill ju att växterna ska ta sig oxå. kör inte med nån växtnäring. tack på förhand!:-)

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av duhm1
                Tack för alla svar.:-) Idag slamsög jag karet mycket noggrant och städade ur så mycket jag bara kunde av skiten.. Satte även in en eheim pick up innerfilter som jag satte i fosfat reducerade filtermaterial i. drog även över en damstrumpa fylld med samma material över min cirkulations pump insug som sitter bakom bakgrunden. nu återstår bara att se om detta hjälper annars blir det mörkläggning. har för nätvaranfeden yttre rampen igång ca 9h och den bakre ca 5h och har alltså kortat tiden och tagit bort reflektorer redan. Bör jag korta mer? Vill ju att växterna ska ta sig oxå. kör inte med nån växtnäring. tack på förhand!:-)
                Nu skall jag leka spågubbe.
                Om du tar bort fosforn får inte växterna något sådant och dom går på sparlåga.
                Då ökar ammonium som algerna älskar (det blir nog med fosfor kavar till dom) och du får rakt motsatt resultat till det förväntade.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                Arbetssätt...