Vart är algerna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sillyway
    • October 2010
    • 38

    Vart är algerna??

    Hallå!
    Jag har lite funderingar över alger helt enkelt och vill gärna diskutera ett och annat om algerna. För ett par veckor sedan inköptes ett 680-liters akvarium. Till det flyttade vi över alla guldfiskar, ancistrusmalar, inredning och grus från det föregående 540-liters akvariumet (som nu fått ny inredning, ny inneboende och sand). 540-l fick ha kvar sitt nyköpta ytterfilter medan 680-l fick det som följde med akvariumet. Men en sak jag inte förstår är.. Vart är alla alger i 680-l?? Det har gått ett par veckor nu och algerna har inte fått något fäste! Vi har inget uv-filter i det akvariumet heller. De alger som finns i det 680-l är de alger som suttit kvar på plantorna (anubis) men har inte förökat sig. Vart gör jag rätt? Nog med att det är lättare att ha större akvarium, men vart gör jag rätt? När det gäller delvattenbyte kan jag vara slarvig, dumt nog med tanke på att det är guldfiskar man har. Ancistrusar är mer eller mindre riktiga skitgrisar dom också! Jag matar dem för mycket ibland. Ibland får dem tre gånger om dagen (för småttingarnas skull). Ibland får dem bara en gång om dagen. Är det pga de stora cryptocorynes och anubis som gör att det helt enkelt inte finns någon näring kvar till algerna? Vart är miraklet?

    EDIT: Glömde det viktiga
    Det som finns i akvariumet är följande:

    Akvariumet är som sagt 680 liter
    -"Vanligt grus" som jag inte vet vad det heter. 6-8 mm skulle jag tippa att det är.
    -Stora cryptocorynes
    - Ett par buskiga Anubisplantor
    - 8-9 guldfiskar
    - Flera dussin ancistrusar
    - Filtret är inte det bästa i kvalité, verkar vara gammalt. Orkar inte kolla vad det är för märke.
    - Armaturen är hemmagjord. Vet inte hur gamla eller vad för typ av lysrör det är i.



    Men lyset spelar ingen roll.. Jag hade inga problem i 540 heller. Nu när den nya fisken bor där är det mer alger.
    Senast redigerad av Sillyway; 22 November 2011, 20:51.
Arbetssätt...