Totalstopp i 560l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Totalstopp i 560l

    Har haft igång mitt akvarium i ca två månader och ingenting vill växa och jag har en del alger. Jag har blästersand som botten, en rot, bambupinnar och växterna är, cryptocoryne undulata, röd wendtii, vattenspikblad, en lotus och har nyligen skaffat mig ett gäng snabbväxande, Hygrophila polysperma.
    Jag hade vattenpest i början men det blev helt brun och dog. På undulaten är det massa bruna alger, jag får bruna alger på rutan och det är gröna alger som ett "täcke" på btn bakgrunden som jag har. Sedan så är det några slemmiga gröna alger och några luddiga bruna på bambun. Det gröna är inte toffsalger vet jag för det hade jag i ett annat, dom växer först längst upp på bambun och lägger sig som slem på ytan och går neråt på pinnen. Någon som har något tips på vad jag kan göra för att få det gå bättre?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det bruna är säkert kiselalger, de kommer oftast i nystartade kar och det slemmiga kanske är cyano.

    Har du en bild så underlättar det att se vad det är
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • SoffanB
      • March 2011
      • 156

      #3
      Jag gjorde rent igår så knappt nå alger nu men de kommer troligen tillbaka om någon dag som de brukar så lägger upp en bild då

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ja, gör det men kommer det slemmiga gröna tillbaka så fort så är det säkert cyano, jag har detta och överväger starkt att mörklägga karet i 3 dagar.

        Men hoppas att det kommer någon med mer kunskap och hjälper dig att fasttälla vad det kan vara för alger.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ett relativt nystartat kar brukar ofta gå igenom några alganstormningar innan det blir balans och växterna tar över så det behöver inte vara någon större fara. Se bara till att sköta karet på ett sådant sätt att växterna får förutsättningar att konkurrera ut algerna (bra ljus, näring och gärna koltillskott).

          Vis av egna erfarenheter tycker jag också du skall undersöka din rot samt dina bambupinnar så de inte börjat bli mjuka och ruttna. Då släpper de nämligen ifrån sig oerhörda mängder ammonium och detta resulterar lätt i svårstoppade algattacker.

          Kommentar

          • SoffanB
            • March 2011
            • 156

            #6
            den lilla biten av bambum som är ovanför ytan är lite vit och luktar lite surt, kan det vara att den ruttnar ?

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Har inga erfarenheter av hur bambu beter sig i vatten men luktar den surt hade jag inte chansat. Kläm lite på den och känns den mjuk så kasta den. Ruttnande trä i karet kan förstöra mycket.

              Kommentar

              • SoffanB
                • March 2011
                • 156

                #8
                Så lite bilder på karet, det har redan kommit tillbaka lite av de gröna algerna och sen ser ni också att växterna är bruna och fula, på den tjocka "mattan" av alger som är på bakgrunden finns det luftbubblor ? Hoppas jag kan få någon hjälp med de här bilderna!



                Kommentar

                Arbetssätt...