Lågt pH i växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Lågt pH i växtakvarium

    I mitt ena växtakvarium har jag ganska mycket växter och CO2 med pH-controller. Den styr mot pH 6,9.

    Jag har haft problem med att pH-värdet sjunker väldigt under natten då växterna avger CO2 och därför kör jag en syresten på natten för att vädra ur CO2.

    Men nu hjälper inte ens detta och jag börjar bli konfunderad. på morgonen är pH ca 6,6 trots att syrestenen går för fullt och ett innerfilter plaskar runt ytan. På morgonen när belysningen drar igång så börjar pH:t givetvis att stiga, men mycket långsamt! Det är inte förrän på eftermiddagen som controllern kan börja släppa på CO2 igen. Ändå bubblar växterna på grymt bra lågnt innan detta.

    Känner någon igen detta? Jag är ett stort frågetecken... har kollat proben mot testvätskorna och den visar rätt.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Måste ju vara andra processer som sänker pH. Har akvariet varit igång länge? Kan det finnas mycket slam/mulm samlat i akvariet? Är det väldigt mycket fisk i karet? Långt tid mellan rengöring av filter och delvattenbyten? Rötter har jag aldrig märkt sänka pH speciellt även om man har ganska mycket av den varan.
    Annars kan man ju alltid slänga i en bit kalksten. Skulle även vara intressant att mäta KH.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      kH=4-5. pH stiger ju så att CO2 på eftermiddagen behövs igen så jag har svårt att tro att det skulle bero på filter eller slam. Akvariet är rent och utan slam. Idag tog det ca 5 h från det att lyset tändes vid pH 6,6 innan pH stigit till 6,9 och pH-controllern släppte på CO2. Långt innan detta hade växterna börjat bubbla som bara den.

      Kanske det bara är jag som har en skev bild av hur lång tid det tar att förbruka den CO2 som finns i vattnet. Och att jag trodde det var lättare att vädra bort CO2 på natten än vad det egentligen är... Börjar dock bli mer och mer problematiskt med lågt CO2 på morgonen i takt med att växtmassan ökar, trots rejäl genomluftning av vattnet nattetid.

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Hur har du mätt ditt kH och när kalibrerade du proben till kontrollern senast?

        Det där låter väldigt likt de problem jag hade när mitt kar käkat upp alla tillgängliga karbonater och kH ramlade mot 0.

        Har du mätt kH med sticka rekommenderar jag att du skaffar ett vätskebaserat test och mät även pH med vätska för att dubbelkolla så att kontrollern visar ungefär samma.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ursprungligen postat av hawkse
          Hur har du mätt ditt kH och när kalibrerade du proben till kontrollern senast?

          Det där låter väldigt likt de problem jag hade när mitt kar käkat upp alla tillgängliga karbonater och kH ramlade mot 0.

          Har du mätt kH med sticka rekommenderar jag att du skaffar ett vätskebaserat test och mät även pH med vätska för att dubbelkolla så att kontrollern visar ungefär samma.
          kH mäts med dropptest och har legat på 4-5 konstant i något år. pH har mätts med dropptest, handhållen mätenhet samt nykalibrerad probe till pH-controllern (tvåpunktskalibrering vid pH7 och pH4).

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Hmmm... hur har du det med ytrörelsen i karet? Hjälper kanske inte grundproblemet men testa att köra en cirkulationspump riktad mot ytan så du får bra cirkulation - dygnet runt. Visst slösar det lite med koldioxiden men av den varan verkar du ju ha gott!

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Ursprungligen postat av hawkse
              Hmmm... hur har du det med ytrörelsen i karet? Hjälper kanske inte grundproblemet men testa att köra en cirkulationspump riktad mot ytan så du får bra cirkulation - dygnet runt. Visst slösar det lite med koldioxiden men av den varan verkar du ju ha gott!
              Ja som jag skrev så kör jag nattetid rejält med ytrörelse och syresättning. pH faller ändå från 6,9 till 6,6. Förut när jag hade mindre växter sjönk det knappt till 6,7 trots ingen ytcirkulatin alls nattetid.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                LoGeek, kan du inte prova att buffra upp karet med bikarbonat och se vad som händer med Ph över dygnet?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  LoGeek, kan du inte prova att buffra upp karet med bikarbonat och se vad som händer med Ph över dygnet?
                  Mitt kH är som sagt stabilt på 4-5 och jag har fiskar som vill ha mjukt vatten. Men skulle vara intressant att höra vad som får dig att rekommendera bikarbonat. Uveckla gärna.

                  Om inte vattnet hade buffert borde väl pH:t svinga upp rätt fort igen när den stora plantmassan börjar bubbla?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Mitt kH är som sagt stabilt på 4-5 och jag har fiskar som vill ha mjukt vatten. Men skulle vara intressant att höra vad som får dig att rekommendera bikarbonat. Uveckla gärna.

                    Om inte vattnet hade buffert borde väl pH:t svinga upp rätt fort igen när den stora plantmassan börjar bubbla?
                    Om vattnet inte hade buffert skulle det inte svinga alls utan droppa helt! Om du ska ha mjukt vatten till dina fiskar är det farligt att köra co2! Man buffrar upp vattnet med bikarbonat för att stabilisera ph så jag skulle prova det för att se om ph vart stabilt över dygnet! Du höjer inte totalhårdheten med bikarbonat utan bara karbonathårdheten!
                    Senast redigerad av åheim; 07 November 2011, 14:17.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...