Uppgiven pga alger. Tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag kör alltid med Polysperma i nystartade kar, den växer som attans med vet inte på rak arm om den går i denna höga värmen som behövs i diskus kar..
    Dom funkar i mitt diskuskar - jag har 28.5. Men vissa stjälkar växer liksom vågrätt ner i gruset och rotar sig så - har ingen aning om vad det kan bero på.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #32
      Det beror på att de trivs bra och får mycket ljus, så det är ett bra tecken.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #33
        Aha, va bra - då vet jag det.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Algodlaren
          • November 2011
          • 13

          #34
          Azur tippade utifrån lite algbilder att jag kanske har lite låga näringsnivåer. Jag svarade att det inte synts några brister. Det kanske man får äta upp direkt. Tog en närmre blick i morse:



          Bristsymptom?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #35
            Ursprungligen postat av Algodlaren
            Trodde att trådalger släpper ganska lätt och går att rulla upp på tex en uppruggad grillpinne...? Dessa sitter som sten!
            Du tänker nog på vattenhår, Spirogyra, vääääldigt långa och vääääldigt tunna trådar som inte sitter fast utan bara snärjer in sig i växter etc och till slut blir så tät att fiskarna fastnar och kvävs. Jag har aldrig lyckats bekämpa Spirogyra, jag slänger växterna direkt när jag får in det.
            Oedogonium är mycket snällare. Det är ganska korta, hårt fastsittande, ogrenade trådar. Oftast under en decimeter långa, vanligen mycket kortare. Har man algätande djur bildar den ofta korta, täta och rätt snygga "gräsmattor" pga att den konstant betas ner - det är en av få alger som algätande fiskar och räkor faktiskt äter. Det var den alg man alltid hade på den gamla dåliga tiden när man bara had glödlampsbelysning och svampfilter.

            Ursprungligen postat av Algodlaren
            Bristsymptom?
            Jag är som sagt ingen växtakvarist, men du kan ju stega igenom det här beslutsträdet:
            Senast redigerad av Azur; 04 November 2011, 17:46.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...