WTF ! Easy carbo = Cryptocoryne-sörja !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • squamata
    • September 2006
    • 144

    WTF ! Easy carbo = Cryptocoryne-sörja !!!

    Har nu kört med 1ml Easycarbo per dag i min 60 litrare samt Tropica plant nutrition för att Vallisneria och andra växter i mina 3 akvarier liksom tunnats ut o blivit små o mer gula än gröna.
    Nu ser jag att Cryptocorynemattan som täckte den ena akvariet förvandlats till sörja !
    Hur kommer detta sej ????
    Förra gången jag körde med easy carbo så blev vallisnerian i ena burken till sörja.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    vallisneria gillar inte EC.
    cryptocorynerna har drabbats av "cryptocorynesjukan" till följd av ändrade vattenvärden efter näringen. det är ingen sjukdom, bara ett dåligt namn på hur cryptos reagerar på ändrade vattenvärden. bladen växer ut om någon vecka igen.

    Kommentar

    • squamata
      • September 2006
      • 144

      #3
      Tål Vallisneria Mäsk då ?
      E det bara ämnena i EC den inte tål ?
      De stora cryptsen har inte påverkats bara de små

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Mäsk påverkar de inte negativt nej.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Amanit
          • December 2010
          • 45

          #5
          Låter intressant det här med att vallisneria inte gillar EC. Finns det någon mer information om det? Eller är det bara folk som "tror" att det är skadligt för vallisneria?

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Amanit
            Låter intressant det här med att vallisneria inte gillar EC. Finns det någon mer information om det? Eller är det bara folk som "tror" att det är skadligt för vallisneria?
            Hej!
            Jag kör med EC och mina vallisneria verkar trivas väldigt bra. Däremot har jag testat med PMDD två gånger och båda gångerna slutade det med att vallisneriorna mådde uruselt. Så jag tror det är andra saker som spelar in, att olika kombinationer, vattenvärden, mikroämnen etc har med saken att göra.
            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • toggaj
              • November 2009
              • 220

              #7
              Numera tänker jag mig för både en och två gånger innan jag tillsätter kemikalier då det lätt blir så att förhållandena i karet ändras för snabbt. Lösningen på ett problem skapar ofta nya och leder tll ytterligare åtgärder(tillsatser).
              Senast redigerad av toggaj; 29 October 2011, 10:27.

              Kommentar

              Arbetssätt...