fått lite alger mitt på "framrutan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    fått lite alger mitt på "framrutan"

    Tjena!

    Börjar såhär, jag o min flickvän köpte oss ett litet 54l kar i mitten på våren o körde igång de.. allt funkade bra förutom ett tag när en fisk bara gick bort, en groda blev ihjälklämd när pumpen hade glidet ner i sanden och en fisk slutade äta o blev enormt smal innan hon också gick bort(allt på mindre än 2 veckor) sen funka allt som de skulle igen..

    För 3 veckor sen bestämde vi oss för o byta upp till ett 180l kar vi köpte på hornbach - ett helt komplett kitt med pump o allt såklart..
    Vi ville såklart kasta i fiskarna där direkt så vi tog ut så mycket vatten vi kunde ur vårt 54l o hällde ner de i det stora, stoppade ner den pumpen också o körde med 2 pumpar fram tills idag..

    iomed att man inte ska byta vatten förtidigt när man startar upp ett akvarium så även om vi hade 2 filter så ville vi vänta 4 veckor, men igår såg jag lite gröna fläckar på framglaset, och endast i mitten.. ungefär som en halv boll gick det också..
    Så idag bestämde jag mig för att nu borde den nya pumpen vara tillräckligt inkörd, så vi bytade ungefär 30-35% vatten och tog bort den gamla pumpen som vi hade i vårt förra akvarium..

    Tog även en "grön" svamp som jag kramat ur en massa gånger under rinnande vatten o sen stoppa jag ner den o gnugga rutan o fick bort de gröna prickarna..
    Inget som säger att de inte kommer komma tillbaka ju..


    Är det nått farligt eller de är okej o gnugga bort dom? ska vi kanske köpa nån speciell fisk som kan äta upp de?

    Vi har inte alls många fiskar i akvariet, tycker jag, vi har kanske 25-30 fiskar i storlekar allt från 1.5-4cm som max, 2 gibbiceps och igår köpte vi 2 räkor(o de var då jag såg de på rutan)
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    #2
    En eller flera malar är ju aldrig fel
    /Cicci

    Kommentar

    • GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

      #3
      Är bara alger och dom kommer man få leva med hela tiden. Köp en algmagnet som du fäster på rutan. Köp ca 2-3st skäggmunsmalar dom äter alger
      Senast redigerad av GlennWiberg; 23 October 2011, 21:14.

      Kommentar

      • Akvarieentusiasten
        • September 2011
        • 224

        #4
        Snabbväxande växter, typ Egeria densa, ska tydligen konkurrera med algerna, så det kanske kan vara något att införskaffa?
        /Cicci

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ta en isskrapa istället, "grön svamp" kan sabba glaset något otroligt!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • GlennWiberg
            • May 2011
            • 301

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Ta en isskrapa istället, "grön svamp" kan sabba glaset något otroligt!
            Japp speciellt om det är slipmedel av hög kvalité på svamparna vilket det sällan är på dom biliga. Fan jag kör grön svamp till allt tom när jag gnuggar fönstrens från smuts och har inte fått några repor jävla dåligt slipmedel må jag säga :P

            Kommentar

            • Trelleborg
              • May 2011
              • 45

              #7
              tack för de snabba svaren och tipsen!

              skrapa ska införskaffas, lite växter till ska vi nog kunna få plats med och nån mal..

              Tack för allt, detta forumet är helt perfekt!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Vill du motverka algtillväxt så är det ganska bra med tålamod och välmående snabbväxande växter

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  o lite alger på rutorna är normalt.

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Ursprungligen postat av GlennWiberg
                    Japp speciellt om det är slipmedel av hög kvalité på svamparna vilket det sällan är på dom biliga. Fan jag kör grön svamp till allt tom när jag gnuggar fönstrens från smuts och har inte fått några repor jävla dåligt slipmedel må jag säga :P
                    +1, har heller aldrig fått repor av hemköps 10 för 10 svampar. Däremot algmagnet. Stor varning! Går att repa sönder åtminstone en välvd ruta på nolltid. Det är ju bara att titta på insidan av den så förstår man värför. Böjda PVC-plastpiggar.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...