Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beuteltier
    • June 2011
    • 14

    Grönt vatten

    Jag har ett akvarium på 230 liter som helt plötsligt fått väldigt grönt vatten. Inga andra alger syns och fiskarna mår bra.
    Är det något man kan göra åt detta?
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    #2
    Skulle tro att det är blågröna alger du har. Behöver kanske inte gå in på kemi här men är det sötvatten?

    Blågröna alger är inte synliga för ögat förren dom byggt större kolonier (flera celler), vilket då gör att vattnet ser grönt ut. Ett annat ord för i princip samma sak (men för oss som läser botanik kan skillnaden) är Cyanobakterier.

    För akvarister är främsta orsaken övermatning (proteiner) och/eller för dålig cirkulation i vattnet!
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Ursprungligen postat av AndreasR
      Skulle tro att det är blågröna alger du har. Behöver kanske inte gå in på kemi här men är det sötvatten?

      Blågröna alger är inte synliga för ögat förren dom byggt större kolonier (flera celler), vilket då gör att vattnet ser grönt ut. Ett annat ord för i princip samma sak (men för oss som läser botanik kan skillnaden) är Cyanobakterier.

      För akvarister är främsta orsaken övermatning (proteiner) och/eller för dålig cirkulation i vattnet!
      Det kan mycket väl vara gröna Micro alger. Men det är bara att siande och vi kan båda ha rätt. Ofta är det en blandning av båda familjerna.

      Orsaken till detta är ofta som du säger proteiner. Men i nästa steg när de bryts ned. Det är då algerna tar fart.

      Så vad göra. Först och främst se till att det blir balans i akvariet. Bakterierna i filter och botten konkurrerar med algerna över näringen, framför allt kväve. Flytväxter typ musselblommor gör det samma och skapar skugga, vilket alger inte gillar.

      Men det som är mest effektivt och en snabb fix är ett UV-C ”filter”.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        total mörkläggning är bra medicin vid cyano har jag hört!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • AndreasR
          • March 2005
          • 109

          #5
          Sådär ja, nu kommer du nog runt problemet, skriv gärna igen om det går åt skogen.
          Men kom ihåg att det kan ta tid att hitta rätt balans.
          Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

          Kommentar

          • AndreasR
            • March 2005
            • 109

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            total mörkläggning är bra medicin vid cyano har jag hört!
            Det beror lite på vilket släkte man kämpar med tyvärr. Men allt som oftast stämmer det.
            Men jag råder trådskaparen att följa mina och bossep's tips först, av den anledningen att
            vissa "cyanosläkten" vid mörkläggning skapar massa vilsporer som när lampan tänds
            delar sig i 4 nya alger.. and so on.
            Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Svävalger är normalt inte skadliga i sig själva. Men det kan vara lite tråkigt om man inte ser in i akvariet.
              Som med så mycket annat skall man ställa sig frågorna varför och vad har jag gjort fel.
              Om man lyckas besvara detta så får man åtgärda problemet. Det två ”snabbfix” metoderna ”UV-C och mörkläggning är något man kan ta till efter att problemen rättats till. Det finns alltid en del sporer kavar i vattnet. Dessa triggas igång av olika anledningar. Den vanligaste är förhöjd ammonium nivå.

              Lite OT men relaterat. Jag odlar Tilapia och studerar olika möjligheter att odla dessa som mat. Traditionellt går det åt massor med soja och fiskmjöl samt energi för att syresätta vattnet. Dessutom förbrukas en stor mängd färskvatten.
              Vad vi (och andra) har upptäckt är att grönvatten fungerar som:
              Mat till fiskarna.
              Som filter, då det tar upp ammonium.
              Syresättare eftersom de innehåller klorofyll och avger stora mängder syre under fotosyntesen. Just nu studerar vi det senare för att klargöra vad som sker under dygnet. Många förståsigpåare hävdar att det blir syrebrist under natten men hittills, med relativt låg fiskbelastning ser vi att vattnet i hela vattenpelaren är syre saturerat även under natten. Dock är det kraftfullt över saturerat under dagen.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • AndreasR
                • March 2005
                • 109

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Svävalger är normalt inte skadliga i sig själva. Men det kan vara lite tråkigt om man inte ser in i akvariet.
                Som med så mycket annat skall man ställa sig frågorna varför och vad har jag gjort fel.
                Om man lyckas besvara detta så får man åtgärda problemet. Det två ”snabbfix” metoderna ”UV-C och mörkläggning är något man kan ta till efter att problemen rättats till. Det finns alltid en del sporer kavar i vattnet. Dessa triggas igång av olika anledningar. Den vanligaste är förhöjd ammonium nivå.

                Lite OT men relaterat. Jag odlar Tilapia och studerar olika möjligheter att odla dessa som mat. Traditionellt går det åt massor med soja och fiskmjöl samt energi för att syresätta vattnet. Dessutom förbrukas en stor mängd färskvatten.
                Vad vi (och andra) har upptäckt är att grönvatten fungerar som:
                Mat till fiskarna.
                Som filter, då det tar upp ammonium.
                Syresättare eftersom de innehåller klorofyll och avger stora mängder syre under fotosyntesen. Just nu studerar vi det senare för att klargöra vad som sker under dygnet. Många förståsigpåare hävdar att det blir syrebrist under natten men hittills, med relativt låg fiskbelastning ser vi att vattnet i hela vattenpelaren är syre saturerat även under natten. Dock är det kraftfullt över saturerat under dagen.
                Det borde inte vara helt omöjligt att få till i mina ögon!
                Nu är inte jag jätteexpert på ciklider i allmänhet men, de är väl inte så jätteaktiva under natten?
                Om du har möjlighet kan du kanske testa att ha i fler mikroalger, som även har fykoerythrin (rödalger),
                vilket kräver extreeemt lite ljus för att fotosyntera?
                Alternativt riktiga grönalger med klorofyll a + c.. då borde problemen över natten försvinna?
                Beroende på om det är bäcksvart eller lite ljust förstås...
                Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av AndreasR
                  Det borde inte vara helt omöjligt att få till i mina ögon!
                  Nu är inte jag jätteexpert på ciklider i allmänhet men, de är väl inte så jätteaktiva under natten?
                  Om du har möjlighet kan du kanske testa att ha i fler mikroalger, som även har fykoerythrin (rödalger),
                  vilket kräver extreeemt lite ljus för att fotosyntera?
                  Alternativt riktiga grönalger med klorofyll a + c.. då borde problemen över natten försvinna?
                  Beroende på om det är bäcksvart eller lite ljust förstås...
                  Jag tror faktiskt inte det är ett problem under natten. Just nu sjunker temperaturen någon grad och min mätare visar saturerat på morgonen. Vi får se vad som händer när fiskarna blir lite större!
                  Efterom jag kör med filtrerat flodvatten och utomhusdammar får det bli de alger som blir. Förövrigt gödslar jag algerna med hönsdynga just nu.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...