Förslag om inklädnad av rot med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle91
    • October 2011
    • 17

    Förslag om inklädnad av rot med växter

    Hejhalloj

    Har under dagen kollat runt efter lite växter att klä in min stora akvarie rot med.
    Denna ligger lutande med större delen av sin massa mot botten och resten sträcker sig uppåt tills det slutar i mitten av karet. Beroende på växt kanske man ska börja på den ''Upplysta'' delen närmast rören?
    Tillbaka till ämnet, Jag är ute efter någon variant av grön matta. vilket inte skulle störa mig om den fortsatte ner
    från roten och vidare över gruset. Poängen med denna ide är att jag vill ha ett biologiskt massförstörelse vapen mot Cyano och andra otrevligheter då jag misstänker att det har börjat växa lite runt termometer sugpropparna.

    Det jag har att jobba med är ett 200L sötvattens, sällskaps akvarie med bra cirkulation
    . Mycket utrymme att planntera på mot främmre delan samt mycket rötter att plantera runt eller på. Fiskarna är väldigt ''Växtvänliga''.

    Det jag hittade idag när jag surffade runt lite var.

    Hemianthus callitrichoides "Cuba"
    Vesicularia dubyana

    Man får ha i åtanka att jag är ny på akvarie fronten och vill därför inte ha allt för svåra växter.
    att köpa till växtnäring kommer att ske så det är inget som hindrar ett förslag.

    Jag hade gärna lagt till en länk men då mitt internett kunnande och stavning inte hör till standard hoppas jag ni har fantasin kvar!

    Fråga gärna om det är något ni vill veta. Säkerligen missat 90% av det viktiga iaf.

    MvH Per.G

    P.s Kan en liten inrednings syrepump påvärka växter negativt? Har skruvat åt slangen så den är inte på full styrka.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Klä in roten med mossa, det är mitt tips Javamossan är vanlig och ganska enkel och anspråkslös.
    Cyano är en bakterie och jag kan själv inte så mycket om detta, hoppas att någon annan kan svara.

    Välkommen till Zoopet
    Senast redigerad av PiaJo; 16 October 2011, 18:29.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Pelle91
      • October 2011
      • 17

      #3
      Tack så mycket, Ja utan er skulle det nog ha varit dödsfött att starta upp något sådant här

      Nu när jag har kollat närmare på Javamossan är den otroligt vacker! Hoppas bara att
      den kommer att ta sig bra för mig också.
      Som den beskrivs låter den som min räddning, det nämdes i ''arbetsbeskrivningen''
      att den kan vid dåligt ljus kan sträcka sig mot ljuset så
      min tanke är att kanske knyta fast en klump i nedre delen av roten och hoppas att
      den vandrar längst med den uppåt. Har du eller någon testat detta eller vore det kanske klockast att sprida ut det lite metodiskt?

      Om någon har fler förslag är det alltid kul att höra!
      Senast redigerad av Pelle91; 16 October 2011, 20:04. Anledning: tilllägg

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #4
        Jag vill minnas att jag läst att en luftpump driver ut koldioxid ur vattnet vilket inte är bra växternas fotosyntes.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          Ursprungligen postat av SneakySteve
          Jag vill minnas att jag läst att en luftpump driver ut koldioxid ur vattnet vilket inte är bra växternas fotosyntes.


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Ska man va petig så är det egentligen bubblorna som tar bort koldioxiden och inte luftpumpen.

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            #6
            Det kan ha varit det jag menade men bra att du är uppmärksam...


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • Akvarieentusiasten
              • September 2011
              • 224

              #7
              Köp en flaska Easy Carbo så har du ännu bättre förutsättningar att lyckas med växterna
              /Cicci

              Kommentar

              • Pelle91
                • October 2011
                • 17

                #8
                Pumpen är nu avstängd på obestämd tid

                Ringde nyss till den lokala zoo butiken, visade sig att dom
                Inte hade easycarbo. Dock andra varianter, tills man får hem easy
                Vågar man köpa något annat eller är det som lika dumt som att
                Spola ner pappret innan man torkat sig?

                Tack för alla svar :-)

                Kommentar

                • Akvarieentusiasten
                  • September 2011
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pelle91
                  Pumpen är nu avstängd på obestämd tid

                  Ringde nyss till den lokala zoo butiken, visade sig att dom
                  Inte hade easycarbo. Dock andra varianter, tills man får hem easy
                  Vågar man köpa något annat eller är det som lika dumt som att
                  Spola ner pappret innan man torkat sig?

                  Tack för alla svar :-)
                  Det vågar jag inte svara på, utan överlåter till mer kunniga akvarister
                  /Cicci

                  Kommentar

                  • Pelle91
                    • October 2011
                    • 17

                    #10
                    Tack för tipset Cicci

                    För att gå tillbaka till ämnet så småt. vad har ni andra fått att växa på era rötter?

                    Och en liten vild tanke, Om man skulle få javamossan att växa tätt på en rot som är alg ''infekterad'' tror ni inte man skulle kunna kväva algerna på näring då? Dock blir det ju svårt att avgöra.. Men någon kanske har testat detta och märkt av en skillnad?

                    Detta är karet just nu.. få se om länken fungerar




                    Alla tankar uppskattas

                    Har nu också upptäkt att rot/växt frågan finns som tråd här på avdelningen och ber därför om ursäkt för uppstartandet av denna.
                    Senast redigerad av Pelle91; 17 October 2011, 19:45. Anledning: upptäkt

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Skaffa lite snabbväxande växter och låt dom njuta av gödning och lite co2 så ska du se att du vinner över växterna. En bra gnutta tålamod också

                      Vet inte om det varit uppe eller om du vet om det, men EC kan du beställa från pwss.se eller guldfisken.se.

                      Jag har en anubias, iofs på en sten men det är ju ändå samma sak :P Javaormbunke går ju också att sätta fast. Annars är det ju lite olika mossor som funkar bra. PiaJo har javaormbunken winderlöv, den är riktigt fin. Iaf från hennes bilder att dömma:

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2689.jpg
Visningar: 4
Storlek: 189,2 KB
ID: 2136510

                      Kommentar

                      • Pelle91
                        • October 2011
                        • 17

                        #12
                        Ja som man säger - Tålamod är en dygd

                        Anubias på sten säger du, Ja får man ordning på detta blir det kanske ett försök med det också

                        Tack för adresserna, Ska genast in och titta.

                        Man kan inte göra annat än att hålla med. När man ser era kar här på Zoopet
                        som nybörjare börjar man inte helt olikt Homer Simpson dregla i fantasin.

                        Dock en sista fråga innan morgondagens upptåg, Finner inga större problem med tanken (dock skönt att fråga) men
                        finns det någon anledning att akta sig att plantera växter i närheten av ett insug?

                        Kommentar

                        • robidobban
                          • March 2009
                          • 652

                          #13
                          Det kan hända att växterna fastnar i insuget om det är för kraftigt sug och för veka växter, men annars är det nog inget problem med det.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...