Växter för kallvatten 10-28 grader?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Schmack
    • October 2011
    • 5

    Växter för kallvatten 10-28 grader?

    Hej!
    Jag bor på ett ställe där innergården är inglasad och det är medelhavsklimat, och där har jag ett 250L akvarium sen två år tillbaka. Temperaturen jag mätt upp i innergården som lägst på vintern är 10 grader och på sommaren när solen ligger på blir det ca 25-30 grader varmt.

    Jag har tidigare år värmt upp detta akvarium på vintern med 2 st doppvärmare till 20-24 grader. Men det kostar säkerligen en hel del att göra det så jag tänkte strunta i det och försöka hitta växter och fiskar som passar till detta klimat.

    Tror ni att några av de vanliga växterna i akvariebutiker klarar av denna temperatur under vintern? Vilka växter finns det som kan klara det?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vallisneria gör det utan vidare. Vanlig och smal vattenpest, och förstås hornsärv. Javamossa. Andmat. Azolla. Riccia.

    (Jag skulle faktiskt tro att allt gör det, men jag kan inte säga det säkert - det är tänkbart att några av de mest renodlat tropiska växterna som t.ex. Aponogeton kan få problem)
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      vore mer intressant att veta vilka firrar han har i karet med dom tempsvängningarna....




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag tror en stor del av vanliga fiskar och växter klarar av det, och t o m trivs bättre än med en konstant temperatur. Vilka som trivs och vilka som inte gör det skulle vara mycket intressant att veta - om du tänker experimentera lite.

        Jag vet inte alls, men jag gissar att du kommer få flera överraskningar, typ jasså det gick, men inte det! Jag gissar också att gamla odlingsformer klarar sig sämre än vildfångad fisk eller fiskar som bara levt någon generation i akvarium.

        Kommentar

        • Berserken
          • December 2005
          • 472

          #5
          Gjorde ett test och ha en lien anubias i dammen.Men sen glömde jag bort den.Tog in den i dag o då har det varit frost några nätter nu men den såg helt ok ut

          Kommentar

          • Schmack
            • October 2011
            • 5

            #6
            Tack för svaren! Jag tror jag ska skaffa Vallisneria iaf och sen prova med lite olika av standardutbudet. Jag har tänkt att ha 3-4 st axelotler då dessa trivs i sådana temperaturer. Men vilka fiskar man kan ha skulle jag behöva massa hjälp med. Han på lokala affären kan beställa hem om jag vet någon specifik fisk som passar. Så kom gärna med förslag.

            Jag la in samma tråd i andra delar av forumet men frågade om vilka fiskar jag skulle kunna tänkas ha. Men dom trådarna blev borttagna

            Och en kommentar angående att man får pröva sig fram , jo förra vintern slutade doppvärmarna fungera av någon anledning över en natt. Golden ciklider och scalarer avled. Mayson reef-cikliderna klarade sig samt alla malar och kanske någon fler som jag hade, minns ej ! Då var tempen under 15 grader bara över en natt iof.

            Men fler tips är varmt välkomna ! Kom igen nu!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Corydoras paleatus, vanlig ancistrus, och Apistogramma borelli och A. trifasciata skulle funka bra och dessutom vara biotopriktiga. Väderål skulle trivas, liksom Paradisfisk. Kardinalfisk, både vanlig och vietnamesisk, skulle funka bra. Odessabarb skulle klara sig, men kan inte blandas med väldigt små eller snälla fiskar.

              Och ingen av dem funkar tillsammans med axolotler. Tror inte du kan ha någon fisk tillsammans med axolotlar, faktiskt.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Jag har haft Boraras merah, arten lever precis vid ekvatorn i naturen, som klarade flera dygn med runt 15 grader.- Men dom var vana vid 20 grader. Snabba förändringar är nog mer stressande, liksom långa perioder med alldeles för låga (eller höga) temperaturer.

                Kommentar

                • Schmack
                  • October 2011
                  • 5

                  #9
                  Dessa fiskar såg trevliga ut, och även rätt snälla! Motivera varför jag ej skulle kunna ha de tillsammans med Axelotl?

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1026

                    #10
                    För att alla fiskar som går att svälja, kommer att sväljas....

                    Kommentar

                    • Schmack
                      • October 2011
                      • 5

                      #11
                      Jo det är möjligt! Men typ en karp borde ju funka? De borde ju inte äta på axelotlens gälar eller bli uppätna då dom är stora?

                      Frågan är ju hur vida de trivs på sommaren om tempen blir för hög ..

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1026

                        #12
                        Karp skulle jag inte rekommendera, den kommer att rota upp och förstöra eventuella växter(egen erfarenhet).

                        Kommentar

                        • Schmack
                          • October 2011
                          • 5

                          #13
                          Det är nog igen idé att ha axelotter i detta akvarium ändå, då temperaturerna dagtid under sommaren säkerligen övestiger 25 grader.. Finns det någon ödla som klarar av varmare temperaturer och inte behöver land?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...