Bottentäckare till asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Bottentäckare till asienkar

    Hej! Jag har funderat på en bottentäckare till mitt asienkar på 540 liter. Skulle vilja ha tips på någon som inte behöver co2, någon som har några erfarenheter, är som lätta att "skärma av" så att dom inte tar över hela akvariet. Har varit med om att hela mattan trillar när man försöker ta bort en del. Tack för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för belysning, watt, antal, reflektorer osv?
    Hur höga får växterna vara?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • SoffanB
      • March 2011
      • 156

      #3
      karet är inte uppstartat än så jag har inte inhandlat några lysrör så skulle vilja ha lite shjälp på den punkten med Men det kommer att vara två lysrör, och det är reflektoter till båda. Helst bara någon centimeter så ingen anubias

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag har marselia hirsulta som bottentäckare i mitt asien. kanonfint nu när den börjar ta sig ordentligt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Då blir det trixigare, så låga bottentäckare brukar vara svårt utan co2 och bra belysning. De jag kan tänka mig funka i ditt kar är antingen Cryptocoryne parva, växer iofs långsamt men fungerar. Eller så får du prova någon lägre sorts Svärdsplanta, tex E.tenellus som iofs om den trivs växer på det sättet som du helst inte vill...
          Ang. lysrör är det Philips Aquarelle (om du får tag i dessa) eller Sylvania Aquastar som ligger bra till.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag göder inget till min o den växer fint. kanske liiite sakta ( eftersom jag är van vid co2 o gödning i mitt andra kar) men den tar sig

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              jag göder inget till min o den växer fint. kanske liiite sakta ( eftersom jag är van vid co2 o gödning i mitt andra kar) men den tar sig
              Är det 60 cm högt?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Är det 60 cm högt?
                karet? nee det är nog närmare 40 kanske

                Kommentar

                • SoffanB
                  • March 2011
                  • 156

                  #9
                  tack för tipsen, ska ta och titta lite närmare på Cryptocoryne parva samt leta ljusrör. Gör inte så mkt att den växer sakta, jag har hyfsat bra tålamod

                  Kommentar

                  • SoffanB
                    • March 2011
                    • 156

                    #10
                    det jag helst skulle vilja ha är något HC liknande, men det kanske inte alls går utan co2 ? hade tänkt att köra med gödning som pmdd.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Marselia hirsuita är ett bra tips, den är den kanske minst krävande av alla bottentäckare. Rekommenderas varmt!
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • SoffanB
                        • March 2011
                        • 156

                        #12
                        den var fin, lite mer i min smak sprider den sig mycket/snabbt ?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          sprider sig lagom måste jag säga. jag har aldrig ansat den, men den är inte som en tjock matta än

                          Kommentar

                          • SoffanB
                            • March 2011
                            • 156

                            #14
                            okej, hur länge har den varit i ? Det jag har sett är problem om de sprider sig för mycket att ansa dem då, då de oftat fallit isär....

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Den sprider sig olika snabbt, beror på förutsättningar. Men även med taskigt ljus och utan näring så sprider den sig stadigt. Är extremt lättskött, bladen är ganska rejäla så den behöver inre ansas nåt vidare och står länge.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...