Easy-Life Easy Carbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Easy-Life Easy Carbo

    Jag läste någonstans att EC kan påverka vissa växter negativt.

    Jag doserar normaldos av EC varje vecka (en gång i veckan) i alla akvarier och har märkt efter några månader att dessa växter mår lite halvknackigt (De äldre bladen gulnar, blir tunnare och ramlar av): Egeria densa (vattenpest), Vesicularia dubyana (Javamossa) och Vallisneria americana (Amerikansk stor skruvvallisneria). Dock mår de bra i vissa av akvarierna och sämre i andra. Är det EC som påverkar dem negativt? I såfall ska jag sluta med EC i de akvarier som jag har ovanstående växter, eller halvera dosen, eller kommer de att återhämta sig om jag kör på som vanligt?
    //Stefan Lindgren
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Oj, öser du i hela veckodosen på en gång? :O

    Så kan du inte göra - EC är giftigt för det mesta om man öser i för mycket på en gång! Du måste ösa i korrekt dagsdos varje dag, risken är annars att du tar kål på både filterbakterier och annat i karet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Oj, öser du i hela veckodosen på en gång? :O

      Så kan du inte göra - EC är giftigt för det mesta om man öser i för mycket på en gång! Du måste ösa i korrekt dagsdos varje dag, risken är annars att du tar kål på både filterbakterier och annat i karet.
      Nja, jag doserar enligt beskrivning 1 ml / 50 liter. Har inte sett någonstans att man ska sprida ut det per dag, men det skulle ju förklara att växterna inte mår bra i så fall.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • Grogga
        • August 2011
        • 73

        #4
        Enligt min förpackning EC ska man dosera 1ml EC / 50 liter vatten varje dag.

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Kikade runt lite på nätet, tydligen doserar jag en dagsdos i veckan, vilket inte borde påverka växterna varken negativt eller positivt.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Ursprungligen postat av Grogga
            Enligt min förpackning EC ska man dosera 1ml EC / 50 liter vatten varje dag.
            Japp det som står på flaskan är daglig dos,...gjorde även fel själv i början fast jag tog den dosen 1 gång i veckan istället
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Ursprungligen postat av Grogga
              Enligt min förpackning EC ska man dosera 1ml EC / 50 liter vatten varje dag.
              Såg precis det, tack.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Hur som helst så var min undran om man överhuvudtaget ska använda EC om man har dessa växter.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • slade
                  • May 2010
                  • 159

                  #9
                  Jag kör normal dos easycarbo varje dag och har vallisneria. De växer bra och jag ser ingen skillnad från den tid då jag körde utan. Vallisneria är annars en av de växtarter som kan vara känslig mot just easycarbo enligt vad jag läst.
                  450 L SA
                  80 L SA

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det är vad jag vet i stort sett bara vissa mossor som kan må illa av EC.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • bengtarne
                      • October 2010
                      • 165

                      #11
                      Hej
                      Har aldrig tidigare haft så mycket växter som nu. Är otroligt vackert och vill verkligen att växtligheten ska fortsätta frodas!

                      Är ett välfyllt 450L med diverse olika växter, bifogar 2 (riktigt kassa) bilder.
                      4 nya t5 rör aquastar och grolux

                      Det jag undrar över är ifalljag ska gå upp i dubbel dos pmdd och eventuellt köra easycarbo?

                      Tack så mycket!
                      Mvh


                      Kommentar

                      Arbetssätt...