Vad är det för växt jag har?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Vad är det för växt jag har?

    http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=5348&title=alger&cat=603

    V
    ad heter växten?

    Sen undrar jag hur man lättast ser skillnad på Cabomba aquatica och Limnophila sessiliflora
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Växten på första fotot torde vara Lilaeopsis brasiliensis. Anses som relativt svår och är definitivt mycket långsamväxande.

    Cabomba och Limnophila ser man generellt skillnad på genom att Cabombans blad börjar med en stjälk, har kraftig solfjädersform efter det samt att de sitter parvis - Limnophila börjar med en stjälk, har betydligt mindre solfjädersform efter det samt sitter med sex/flera blad från samma nod. Kapar du en nod från Limnophila så ser den lite ut som en snöflinga ovanifrån. Hoppas du greppar vad jag menar.
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 October 2011, 19:06.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Jag ska kika på min växt imorn och se om jag kan förstå hur du menar Men jag tror jag har fått ett hum om det iaf!

      Va konstigt om det är den, iofs så har den verkligen inte växt i mitt akvarie innan jag började göda. Men nu ca 3 veckor efter jag börjat med PMDD samt EC så har den skjutit ut skott åt två håll. Visst växer den inte en cm om dagen som cabomba/Limnophilia men ändå :P Ska ta en bild imorn och lägga ut på mina växter så får vi se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Bra att mata växterna, då brukar de röra på sig också... *s* I genomskärning ser Limnophila/Cabomba ut ungefär så här:
        Bifogade filer
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Bra att mata växterna, då brukar de röra på sig också... *s* I genomskärning ser Limnophila/Cabomba ut ungefär så här:
          fantastiskt fin bild Har nog kommit fram till att det då utan större tvekan är Limnophilia!

          Bifogar en superkass bild då min kamera tar fokus på allt annat än det jag vill Bifogar även en bild på min lite för mycket algbevuxna planta som jag ville veta namnet på. Tror du fortfarande att det är en brasiliansk svärdplanta (om jag inte minns namnet fel, har inte tid att kolla upp :P)
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Jepp, det är Limnophila du har. Tippar fortfarande på Lilaeopsis för den andra. Det är ingen svärdsplanta, men jag vet inte vilken familj den tillhör.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Jepp, det är Limnophila du har. Tippar fortfarande på Lilaeopsis för den andra. Det är ingen svärdsplanta, men jag vet inte vilken familj den tillhör.
              Nu när jag har lite mer tid så va det gräsplanta och inte svärdplanta Va ju ganska nära med min gissning iaf! Men va bra, då är iaf ett mysterie löst. Finns ett akvarie här på zoopet som har några vackra växter jag gärna skulle vilja att någon (du ) identifierar om det går!

              Det är de två växterna till vänster och den till höger som inte är en cabomba eller limnophilia. Kan den högra vara vattenpest, och den näst till vänster vara vattenspikblad?
              Bifogade filer

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Den längst fram till vänster vet jag inte (ev. Bacopa?), bakom den och i mitten tippar jag Lysimachia nummularia. Till höger står någon variant av vattenpest, jepp, men vilken av dem det är vågar jag inte ge mig in på. Enklast borde vara att fråga ägaren till burken... *s*
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Haha jag har självklart redan gjort det, men personen i fråga visste tyvärr inte!

                  Ja bacopa enligt beskrivning och bilder kan nog stämma. Det andra vågar jag inte riktigt ha en åsikt om :P Prövade och googla och va så grymt svårt att jämföra med bilden. Men tack så mycket! Fantastiskt att kunna alla dessa växter!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...