Osmakliga växter till dessa söndertuggare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    Osmakliga växter till dessa söndertuggare?

    Ett tag hade jag mitt 375-liters i ordning. Hela bakgrunden var täckt med vallisneria, som spred sig över hela akvariet. Fick gallra bland växterna. Svärdplantorna fick tyvärr aldrig någon riktig chans, eftersom mina Ancistrusar malde sönder bladen hela tiden. Men så började kriget, eller rättare sagt det här lekandet. Multispinosorna röjde lekrevir och hantlarna började i samma veva tugga på allt som var grönt. Nu är växterna en saga blott. Har ledsnat ur på att rensa bort den bruna gojan som sätter igen mitt innerfilter. Ancistrusarna har dött en efter en. Kanske på grund av nitrit. Jag har varit noga med vattenbyten sista tiden, men det enda som frodas är tofsalgerna. Lägger jag i vattenpest blir det salladsfrossa och Hygrophila polysperma nitar de direkt. Den enda växten som mår hyfsat är min Ceratopteris thalictroides, som "flyter på".

    Men frågan lyder: Vad i herrans namn skall jag ha för växter som får vara i fred, så jag kan återfå min vattenbalans?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Crinumlökar?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      OK. Skall ge mig ut i jakt på dylika. Pistia kanske skulle funka, eller smakar de gott?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Jättevallisar / nästan alla former av cryptos / anubias brukar vara så pass hårda / smaka så dåligt att de inte
        tuggas av firrar.

        sedan är det kanske en bra idé att dratta ner lite gödning med jämna mellanrum......



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Svetsaren
          • July 2009
          • 193

          #5
          Jodå, har kört med både PMDD och Easycarbo innan. Men nu är det ju inte mycket som kan dra nytta av gödningen, precis...

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #6
            Skaffade 4 Siamesiska algätare igår. De började jobba direkt och mumsade tofsalger för fullt. Men idag då jag kom hem från jobbet, hade samtliga fyra blivit mördade av de "växtälskande" och ständigt fortplantande revirvaktande cikliderna. (Misstänker i och för sig scalarerna som visade stort intresse för siameserna). Nu får det bli plan B. Jag skaffar nya siameser och har dem i min 100-liters räkbalja, och så flyttar jag över rötterna dit, en efter en, för avtofsning.

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Ja med de fiskarna är du rätt begränsad när det gäller växtval. De som bör funka är alla typer av javaormbunke och anubias. Bolbitis heudelotti, crinum, cryptocoryne är andra, sen tar det slut när det gäller de vanliga växterna på marknaden.
              Toffsalger kan du enkelt döda med hett vatten. Ta upp rötterna och skölj dem under kranen på så hett som möjligt. Har du eget vatten som inte är varmt nog får du koka upp. De dör på momangen och sen får valfri mal mumsa i sig dem i karet. Funkar superbra, jag lovar!
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              Arbetssätt...