Javamossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Javamossa

    Är javamossa bra för att motverka alg-tillväxt i karet?

    Undrar Sarah
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Tror inte att den motverkar alger så bra. Eftersom den inte växer så snabbt. Men kan ha fel men detta tror jag .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      den är bra för trådalgerna att fastna i, vilket kan vara tråkigt
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Akvarieentusiasten
        • September 2011
        • 224

        #4
        Jag har läst någonstans att Hygrophila difformis ska vara bra, då den konkurrerar med algerna om näringen. Är dock nybörjare, så det är nog bäst att dubbelkolla detta
        /Cicci

        Kommentar

        • SarahE
          • August 2011
          • 199

          #5
          Tack för svar! Det är säkert som du säger Macke fisk. Ett svar jag fick på annat forum var "då får du ha en jäkla massa javamossa" och vem vill ha hela karet fullt med det? Nu har jag egentligen inga direkta problem med cyano. Var dock lite svajigt ett tag eftersom karet är ganska nystartat. Tog ett antal skott med cabomba (som kanske inte är cabomba, utan gälört, kan ej se skillnad) från mitt andra kar, men de blev fulla med grågrönt ludd direkt. FULT!! Så de åkte ur fortare än kvickt. Nu har jag nån annan sak däri som växer snabbt och "luddet" (alltså tofsalger om jag fattat rätt) är borta. Det börjar bli stabilt. Skönt.
          Akvarieantusiasten, ska kolla den växten. Är nämligen ute efter nåt mer att plantera

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            nu är ju inte cyano en alg så du kan inte motverka den med snabba växter tyvärr.

            Kommentar

            Arbetssätt...