Alger på växterna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklid97
    • September 2011
    • 41

    Alger på växterna.

    Hej har några alger på mina växter så jag undrar hur jag får bort dem?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för ljus? göder du med nått? vad är det för alger? bild?

    Kommentar

    • Ciklid97
      • September 2011
      • 41

      #3
      Jag har vanliga akvarielysrör. Sen komet jag inte på vad växtmedlet heter men jag köper det på tassar och morrhår i Växjö.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        finns nog inga "vanliga" akvarierör. kolla vad det står på dom. o hur mycket effekten är på. hur många rör har du? o hur många Liter är karet på? reflektorer? alger beror ofta på ljusförhållanden samt gödning

        Kommentar

        • GlennWiberg
          • May 2011
          • 301

          #5
          Tänkte precis starta en egen tråd om samma ämne men nu kan jag ju ställa den här. Har fått enormt mycket skägsalger? Svarta långa hår på ungefär 1cm. För ca 7 dagar sedan såg jag dom första på några stenar och idag har alla stenarna samt alla växter blivit drabbade av skiten. Akvariet är på 125l 2st t5 18w med reflektor lysrören heter dag samt natur. Använder Tetra plant växtnäring överdoserar ej. Hur blir jag av med dessa alger? Vattenvärdena är helt ok. Vet inte vart ifrån algen har kommit heller.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Algerna finns troligtvis överallt (vattnet, luften etc) så varifrån de kommer är ingen gåta. Alger är vad naturen tar till för att rätta till obalans vid tillfällen då högre växter är för kinkiga eller långsamma.

            Hur sköter du karet? Ta hand om karet väl, ge växterna bättre odds och vänta in balans så kommer det bli bra. Själv gillar jag tofsarna så länge de är i en rimlig mängd och rätt ställen.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • GlennWiberg
              • May 2011
              • 301

              #7
              Byter 30-50% av vattnet varje vecka samt gör rent rutorna och fixar växterna. Problemet är ju att akvariet har gått i 6mån utan större problem med alger och nu på 1v har det exploderat av tofs alger eller vad det heter. Men då det har satt sig överallt nu och växterna ser inte så glada ut över det så vill man ju bli av med dom.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Forsätt kämpa på och ansa rejält somt tillsätt nya fina snabbväxande så ska det gå bra. Det har fungerat för mig i alla fall och det är vad jag fått rekommenderat av "Gudarna".
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • GlennWiberg
                  • May 2011
                  • 301

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Forsätt kämpa på och ansa rejält somt tillsätt nya fina snabbväxande så ska det gå bra. Det har fungerat för mig i alla fall och det är vad jag fått rekommenderat av "Gudarna".
                  Akvariet består av 50% växter så kan inte tillsätta ännu fler :/ För som det ser ut just nu lutar det åt att jag måste slänga alla växter om det inte går att få bort dom genom något medel eller dylikt. Får väll se om det går att ta upp alla växter och gnugga av skiten från dom

                  Kommentar

                  • Ciklid97
                    • September 2011
                    • 41

                    #10
                    Det fins ett medel som kan ta bort alger men jag kommer inte ihåg vad det heter : (

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      man ska försöka hålla sig ifrån så mycket medel som möjligt. heller då att du får en bra balans i karet så kommer inte algerna.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Köp dig en snabbväxande växt så kommer det bli bättre sen och jag håller med hannesc, inga medel. Låter hellre det ta sin tid .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Ciklid97
                          • September 2011
                          • 41

                          #13
                          Det står tl-d 30 w och märket är Aqua relle.

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #14
                            Har man ciklider ska man väl inte ha så mycket växter?
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Beror helt på vilka ciklider du har. Generellt kan man inte säga att ciklider inte ska ha växter. Istället trivs så gott som alla fiskar i ett akvarium där det finns möjlighet att gömma sig. Dock är det en hel del fiskar som äter växter vissa är ciklider och vissa tetror och andra.

                              Låter lite udda att algerna plötsligt dykt upp. Har du ändrat något? Belysningstider, matning, rengjort filter, annat?
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...