Mina erfarenheter av alger och hur jag löste dem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shootking
    • February 2005
    • 9

    Mina erfarenheter av alger och hur jag löste dem

    Måste bara dela med mig av mina alger, eller snarare bristen på dem.

    Startade upp 2 st akvarium i vintras, ett 60-liters och ett 100-liters. Hade för första gången på många många år akvarium med växter i (har haft malawi med enbart sten i några år). Blev ju alger, mer och mer med tiden. Lite tråkigt tyckte jag och började läsa på. Hittade många rekomendationer och tips men mina topp-3 är:

    3:e plats
    Neritider. Algätande snäckor. Ruskigt effektiva. Köp gärna någon större variant som är vacker att titta på. Släpte i två i mitt lilla och de började göra rent gamla, algiga Anubias-blad så att de såg nya ut. De gillade dock inte tofsalger men sätter glupskt i sig allt annat grönt i algväg.

    2:a plats
    Amano-räkor. Släppte i 5 st i mitt 110-liters som var fullt med tråkiga tråd-alger. De rensade akvariet på dessa alger på några dagar!

    1:a plats
    Våga vägra vattenbyte! Som en (fel)-lärd akvarist så bytte jag naturligtvis vatten i mina akvarium ofta, 1/3-1/4 per vecka med färskt, fint vatten. Läste sen ett tips på Aquaswap att det var någon som rekomenderade att man skulle sluta byta vatten (eller byta väldigt sällan) i ett akvarium med balans. Dvs har du både fiskar och växter så har du ju en slags balans i akvariet. Min teori är att denna balansen rubbas med för stora och täta vattenbyten. Detta tillfälle tar algerna då de är opportunister, de gillar obalanser i ditt akvarium. Sedan jag minskade på mina vattenbyten har jag i stort sett fått bort alla tofsalger jag hade i mtt 60-liters samt kvävt en begynnande cyano-blomning i mitt 110-liters.

    Kanske någon som kan bli hjälp av mina erfarenheter...

    Mvh Jens

    Sökord:
    algproblem alger balans neritider amanoräkor tofsalger trådalger
    Senast redigerad av shootking; 20 September 2011, 13:18.
    375 liters malawi
  • gummianka
    • June 2009
    • 45

    #2
    Angående vattenbyten... Nästan alla rekommenderar VB, defdac säger 30-50% varje vecka med fulldos PMDD. Använder du PMDD i dina kar? För enligt defdac får man en bra balans då man tillför alla ämnen som behövs i rätt mängd.

    Jag hade en fullkomlig explosion av Cyano innan jag gjorde en total makeover i mitt kar, hade ganska snålt med växter och fiskar, de polysperma jag hade haft som växte som ogräs hade mer eller mindre dött ut.

    Nu, några månader efter nystart, börjar Cyanon slå sina klor i karet ännu en gång. Jag har kört enligt defdac's recept, VB med PMDD, men cyanon ökar för varje vecka. Jag är orolig att jag snart måste göra en total mörkläggning för att bli av med skiten. Dessutom ligger NO3 på ca 30mg/l, vilket är ganska bra vad jag förstått. För låga nitrater triggar cyano, men för höga halter är inte bra heller. Fan va svårt det ska vara. Andra värden är också inom ramarna, så det känns som balansen är ganska god.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nästan alla rekommenderar VB, defdac säger 30-50% varje vecka med fulldos PMDD. Använder du PMDD i dina kar?

      Det är om man kör "hightech" med CO2.

      Ska man göra ett växtakvarium utan CO2 är det helt klart bäst att sluta, eller dra ner kraftigt, på vattenbyten. Kul att se ytterligare ett exempel på hur toffsalger försvinner när man slutar med vattenbyten.

      Det är två väldigt olika sätt att köra växtakvarier som båda funkar väldigt bra.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • gummianka
        • June 2009
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Det är om man kör "hightech" med CO2.

        Ska man göra ett växtakvarium utan CO2 är det helt klart bäst att sluta, eller dra ner kraftigt, på vattenbyten. Kul att se ytterligare ett exempel på hur toffsalger försvinner när man slutar med vattenbyten.

        Det är två väldigt olika sätt att köra växtakvarier som båda funkar väldigt bra.[/COLOR]
        Jaha, okej... Så om jag bara kör PMDD, ska jag inte göra några VB alls? Men fortfarande tillsätta PMDD varje vecka?
        Köpte btw ett nytt lysrör idag, bytte ut mitt Aquarelle mot ett Sylvania Grolux så hoppas det kanske hjälper.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Funderar också på hur ofta man ska tillsätta PMDD isf...

          Nu antar jag iofs att EasyCarbo räknar som en CO2 källa, vilket jag kör med. Men kan ju vara värt att veta ifall man känner att man vill köra utan CO2

          Kommentar

          • kryddan803
            • July 2011
            • 241

            #6
            Hej, lånar tråden litegrann. Jag har haft en hel del alger av olika sorter i mitt 54L akvarium men sen bytte jag saker, växter och vatten och skrapde rutorna. Då försvann allt. Nu börjar det komma tillbaks igen och vet inte vad jag ska göra. Ska man testa det här med räkor eller sniglar eller vattenbyten inte lika ofta eller vad ska jag göra?

            S.E

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Anledningen till att man slutar gör vattenbyten är främst för att låta bottnen tillverka mer näring till växterna och låta dom anpassa sig till en väldigt stabilt låg CO2-nivå (vilket gör att dom bygger om sitt maskineri så det blir effektivare för låga CO2-nivåer, och detta kan sabbas om man har varierande CO2-nivåer tex pga vattenbyten). Man kan "stödmata" lite med PMDD om man börjar se tydliga näringsbrister hos växterna, vilket i denna typ av växtakvarier ofta är kaliumbrister (knappnålshål på äldre blad) eller mikrobrister (blek nytillväxt).

              Detta är alltså ett trick för dom som ska ha stort fokus på växter och det kräver att man har ganska tätbevuxet.

              I vanliga sällskapsakvarier där det bara finns några få växter är detta trick inte alls lika effektivt, eller ens att rekommendera. Här får man se till att köra så lite ljus som möjligt och få ljustimmar samt att lägga stort fokus vid att inte ha för mycket fisk och ett rejält biologiskt filter. Det är svårt att klara att hålla några få växter i sällskapsakvarier utan alger. Hungriga algätare, få fiskar och minimalt med ljus - kanske rejält med flytväxter.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • shootking
                • February 2005
                • 9

                #8
                Själv kör jag med PMDD samt EC. Dubbel dos PMDD (enl pmdd.se) samt max-mängden EC (enl flaskan). Ser lite trådalgen emellanåt men de verkar räkorna avverka. Fortsätter mitt experiment med att byta vatten sällan. Tog i helgen bort över hälften av växterna (var tvungen att rensa, hade växt igen helt och hållet). Minskade då till normal dos PMDD samt normal dos EC eftersom växtbeståndet halverades.

                Gör tyvärr inga mätningar i mitt akvarium av näringsämnen då jag inte anser mig ha den tiden att lägga ner. Det enda som är kvar som jag skulle vilja bli av med är att jag har svårt att få Svärdsplantor att växa. Blir fullt med hål i bladen, inte i de alra nyaste. Men så fort de blir "normalgröna" istället för ljusgröna så blir det hål i bladen och de förmultnar. Funderar på om det kan vara mina L-malar eller Amanoräkorna som käkar upp dem??? Polysperman klarar sig bättre, både nya och gamla blad ser fräscha ut.
                375 liters malawi

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Hej,
                  Ja nu var vi här igen. Ibland känns det som om man är en raspig grammofonskiva.
                  Jag har alltid varit kritisk till att byta stora mängder vatten exempelvis 1 gång i veckan. Förutom om man kör Estimative Index (EI), PMDD och CO2 kort sagt high-tech växtakvarie. Paradoxalt nog gäller det nog också helt växtlösa akvarier typ Malawi. Vanliga sälskapsakvarier med låg fiskbelastning och inte allt för mycket växter mår nog bra av ganska små och långa intervaller på vattenbyten.

                  Alg gisslet. Vilket nog inte är ett gissel? Jag tycker det gått hysteri i alg frossa. Kan någon tala om för mig vilken egentlig skada alger och cyanobakterier gör? Förutom att vi kanske tycker dom ser tråkiga ut.

                  För att få ordning på allt det här med akvarier finns det bara en sak som gäller, tålamod. Visst kan man kick starta och gasa på men då måste man veta vad man gör och även då kan lite alger vara en bra indikator.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...