Hjälp och förslag med cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mia84
    • December 2010
    • 70

    Hjälp och förslag med cyano

    Hejsan!

    Skulle vela ha hjälp med mitt kar som det blir cyano i hela tiden. Har "skurat" allt i karet, sugit upp "mattan" på sanden, gjort rent växter och vatten byten. men det kommer tillbaka efter ca 3 dagar iaf. sen provade jag Phos Guard och använde det enligt anvisning och gjorde precis som det stog.. Det funkade ungefär en vecka sen har det kommit tillbaka. Dock inte lika mycket som innan förutom på 2 av modulerna som nästan är fulla igen. Gjorde precis ett 50% VB som jag gör varge vecka och sög upp den cyano jag kunna från sanden. (men inget annat och lämnade alla matrester med)
    Men det är det att jag har läst en massa trådar som andra gjort som har samma problem med cyano, och det finns så många olika alternativ att man nästan bara blir virrig av allt. Något ja läste som dock verkade posetivt är att cyanon (om ja inte missuppfattat allt) gör att vattnet blir renare.

    Men vad är efektivas av alla alternativ?

    Dom säger att man ska mata mera, mörklägga 3-5 dagar, mera snabbväxande växter, man kan använda medel och byta filter, öka vattenfölöde m.m.
    (Byta filter och använda medel är inget jag vill använda i första hand och det är bra cirkulation i karet redan)

    Ska jag kanske göra allt av det ovanstående? mata, mörker och växter. eller kan det räcka att mata mera och ha i massa växter? (självklart rengöring med)

    Sen säger dom att om man mörklägger akvariet så försvinner cyanon... men hur försvinner den? Dör den bara så man måste ta bort alla rester, eller säger det "pof" så är det bara borta efter dom dagarna? (lika bra o fråga så man vet)
    Jag vet även att har jag väl fått det i karet så är det välldigt svårt o bli av med allt, men att man kan förhindra att det blir invationer igen.


    http://mizan3.bloggsida.se
  • mia84
    • December 2010
    • 70

    #2
    Nu blir jag ännu mera förvirrad.. ännu mera åtgärder och förslag´på va man ska göra... Bla att inte mata mera..
    Vad är rätt och fel?
    http://mizan3.bloggsida.se

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det första du bör göra är att kolla vad du har för nitrathalt.
      Efter du kollat detta så kan man gå vidare med ev. användning av växtgödningen PMDD, som innehåller KNO3 som förhindrar uppkomsten av cyano. Detta om du har låga värden nitrat.
      Visst kan man använda både medel och mörkläggning, men det bästa är att ta tag i orsaken till problemet så det löser sig långsiktigt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • mia84
        • December 2010
        • 70

        #4
        Jag gjorde precis ett test på det, och den ligger på 25 på mina stickor. den går på 0, 10, 25, 50 osv. och 0-25 ligger på grönt.
        Så det ska välla vara ett helt ok värde. kan jag utesluta det då? eller ska jag kanske köpa sånt och prova med det iaf?
        http://mizan3.bloggsida.se

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Stickor kan vara lite luriga att lita på, men i detta fallet visar de hyffsat värde så upp eller ner lite gör inte så stor skillnad.
          Jag skulle sugit rent så mycket som möjligt, sedan en total mörkläggning i minst 3 dygn. Se till att du har bra syresättning i karet så inte fisken drabbas av syrebrist när cyanon förbrukar syre vid sin bortgång.
          Vare sig fiskar eller växter dör under dessa dagar, så det behäver du inte oroa dig över.
          Jag skulle även beställa PMDD om du inte redan har det, KNO3 i gödningen höjer nitratet i karet plus att växterna får en fördel med växtgödning.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • mia84
            • December 2010
            • 70

            #6
            Tack så mycket!

            Jag litar på dig att det inte gör stor skillnad i detta fall

            Då får jag göra som jag har gjort alla tidigare veckor då *S* Dvs rensa allt och "skura" rent med vattenbyte för att sedan mörklägga. Fast detta måste jag vänta några dagar med då jag gjorde ett VB i kväll. blir aldeles för rent annars.
            jag har en "tom" pump i karet som bara är i för x-tra rörelse så förhoppningsvis så kommer det gå galant med den och den vanliga. Men hur blir det med filtret och strilrör, måste jag göra rent det med före eller efter? (självklart i akvariets vatten) Tänkte så kanske inget finns kvar där i eller något.

            Men jag får börga med att gå på zoo och shoppa :P

            Hehe enda fiskar som kanske skulle dö isåfall är yngel, men inte pga syrebrist utan pga hungriga kulfiskar :P
            http://mizan3.bloggsida.se

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Problemet kan faktistk vara att det är för "rent" i ditt kar så karet inte kommer i balans. Om du bytte vatten igår så kan du köra på med total mörkläggning redan i morgon, ju förr desto bättre. Mörklägg med filtar eller liknande, inte en gnutta ljus får komma in i karet under dessa dagar.
              Att strilrör, filter och liknande inte är rena är lugnt, det ska de heller inte vara för att kunna bryta ner smuts och skit i karet då det är de sk. goda bakterierna som gör detta. Att rengöra i akvarievatten eller under en rinnande kran spelar ingen större roll, huvudsaken är att man inte använder kemikalier.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • mia84
                • December 2010
                • 70

                #8
                Ja det är ju inte alls omöjligt att det är för rent i karet. kan vara så. Jag har ju bla kulfiskar där i så då blir det VB på ca 50% i veckan. och det blir aldrig matrester kvar. så jag är inte förvånad om det är så hehe.
                Men filtret och så har jag inte gjort rent sedan jag startade karet (inte behövat) Men karet är inte nystartat då jag tog pump, inredning och vatten från deras gammla. Det hade varit igång länge. så det ska va rätt bakterie kultur där i
                Men då kan jag ju helt enkelt täcka över karet redan nu, så "skurar" jag modulerna om förhoppningsvis 3 dagar. Har en drös med gammla flis filtar och säkert något gammalt lakan jag kan lägga först. Då ska det tusan inte komma in någe ljus alls :P

                Tänkte mest om man skulle behövat göra rent strilrör och så om cyanon tex tagit sig dit. Men det kanske inte är så troligt.
                http://mizan3.bloggsida.se

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Du skriver om rengörning och skura inredningen, är det ordagrant eller bara att du kör ett vattenbyte med skräpuppsug?

                  Efter du mörklagt karet i dessa dagar gör du ett vattenbyte på 25-30% utan att skura eller göra rent inredningen, och sedan gör du inte mycket mer än lutar dig tillbaka och ser på när karet mognar.
                  Fortsätt gärna med ett vattenbyte på 25-30% i veckan, sug upp synlig skit/skräp utan att göra så mycket mer, så ska du se att karet snart rättar sig till.
                  Även PMDD som sagt innan, kan vara till hjälp både när det gäller cyano och växter.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • mia84
                    • December 2010
                    • 70

                    #10
                    hehe jag brukar dra bort det jag kan med fingrarna från modulerna, sen kör jag med slamsugen för att få upp det jag tagit löst. Så jag skurar ju inte den ordagrant :P men VB har jag gjort med slamsugen i det karet just för att få upp den jäkla mattan från sanden. Alla andra karen kör jag med vattenslang, så där rör jag varken inredning eller botten. och där blir det bara runt 20-30% byte. (nog därför dom funkar som dom ska) *S*

                    ok, men då blir det zoo det första jag gör för att handla lite imå, och fixa med PMDD, sen täcker jag över det i några dagar och bara väntar Ska bli spännande och se vad som händer! och jag ska ändra mina vanor i det karet och minska VB % per byte.

                    Tack så jätte mycket för hjälpen! uppskattas verkligen Jag kan berätta hur det gått sen Nu blir det sängen

                    God natt!
                    http://mizan3.bloggsida.se

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      PMDD är billigast att beställa via nätet, och kör på lite större portion när du ändå beställer. Man kan tycka det är lite meck med de i början, men räds inte för det då man ganska snart får in snitsen!
                      Ok, det var så du menade med "städning", ja det är så jag med brukar göra om det behövs...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • mia84
                        • December 2010
                        • 70

                        #12
                        (såg att lagret hade blandat för 90kr lr dyrligt, men till 5000L hehe :P )
                        Det fanns inget här i stan att blanda, så det fick bli ett annat färdigt som skulle vara bra. (kommer märkas antar ja) Va inte specielt dyrt heller Tog av "tecket" nu i kväll efter alla lysen slocknat och lös in med ficklampan, och det ser riktigt bra ut!
                        Känns otroligt skönt! och ett + i kanten att ja inte behöver städa Lyssnar på dig i fortsättningen :P Förhoppningsvis så kommer detta att hålla i sig

                        Tack igen!
                        http://mizan3.bloggsida.se

                        Kommentar

                        • 022helpek
                          • November 2010
                          • 626

                          #13
                          anjo - hur är det med tropicas nitrat haltiga gödmedel? visst har det tillräckligt med KNO3 i förhållande till allt annat som växterna behöver.... hur mkt doserar du av PMDD i förhålladen till 30% VB i veckan? har glömt och orkar inte leta i våra trådar
                          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Tropicas gödning har jag inte testat sedan de bytte recept, så den kan jag inte av egen erfarenhet uttala mig om men jag har hört att det ska vara en bra men lite dyrare gödning än tex PMDD.
                            Jag kör fulldos PMDD i veckan och byter ca 30% i min MP-kub, men håller en koll på nitratet lite då och då för att se så det inte skenar iväg.
                            Ca en gång i månaden gör jag ett 50% vattenbyte för att uppnå EI, man halverar alla näringsämnen i karet så det inte uppnår för höga nivåer.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...