Hur ser cyano ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Hur ser cyano ut?

    Ja, hur ser det ut? Vilka olika alger finns?//Sarah
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Cyano är inte alger, utan bakterier, och det lägger sig som en grön hinna på botten, och inredning.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • gummianka
      • June 2009
      • 45

      #3
      Såhär: http://s1217.photobucket.com/albums/...t=P1010395.jpg

      Kommentar

      • rasmus_agren
        • January 2010
        • 198

        #4
        Såhär

        Kommentar

        • gummianka
          • June 2009
          • 45

          #5
          Hah, sådär såg vårt ut innan jag gjorde nystart och slängde ut gamla skitgruset. Skickade i ny sand, nya växter och nya fiskar. Nu börjar min komma tillbaka och jag är inte nöjd...

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Har en och annan tuss m sånt som var på den andra bilden, inga gröna hinnor alltså. Men det andra är alltså också cyano (det långa "skägget")? Finns det ngn fisk som äter sånt? Har grönt på glaset i mitt andra kar men det kom successivt efter att min ancistrus dog. Äter de cyano?

            Tusen frågor

            Kommentar

            • gummianka
              • June 2009
              • 45

              #7
              Ancistrus äter inte cyano. Vad jag vet så finns det inga fiskar som gör det. Cyano är egentligen inte en alg, det är en bakterie som finns i vårt vatten tex. "Skägget" du pratar om kan ev vara tofsalger, eller trådalger. Speciellt om du har långa tunna trådar. De är en alg som uppstår av andra orsaker, ingen expert så jag vet inte varför.

              Det man kan göra med Cyano är att suga upp det man kan vid vattenbyten och ev köra med Happy-Life Algin Extra (vet inte hur effektivt det är, min Cyano är kvar ). Alternativt som defdac brukar tipsa om är att NO3 (nitrat) halten är för låg, då bör man tillsätta extra KNO3 om man kör med PMDD.
              Skulle det bli mycket värre så får man ta till drastiska åtgärder genom att tillsätta GT (General Tonic) eller mörklägga 3-4 dagar.

              Kommentar

              • SarahE
                • August 2011
                • 199

                #8
                I mitt kar med den gröna beläggningen på rutan ser jag varje morgon nya spår efter en snäcka (posthorn) som jag har. Man set att den har ätit där. Äter den alltså cyano?? Om det är vad det är.

                Grönt eller gröngrått "ludd" på växterna, vad är det?

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #9
                  Ingen som kan svara?

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Det på växterna är nog toffsalger, supervanligt i nystartade kar. Tror att de kommer efter 6-8 veckor. Karet är i obalans men det ger sig med tiden. Ta bort angripna blad och tvätta rent stenar med hett vatten om det sätter sig mycket där.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • SarahE
                      • August 2011
                      • 199

                      #11
                      Tack för svar
                      Då ryker typ hela min cabomba det vill jag ju inte. Den är ju så bra för vattnet. Måste jag ta bort den, är tofsalgerna skadliga på nåt sätt?

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Jag verkar ha fått fruktansvärt mycket toffsalger på min svärdsplanta, samt nålgräs (tror jag det är) + en till växt som är ganska liten. Har även problem med trådalger i karet som inte heller vill ge med sig! Jäkla störande är det.
                        Blir lite samma för mig, ska jag ta bort alla blad med toffsalger så har jag inte mycket kvar! Har iaf börjat göda med PMDD sen 1 vecka tillbaka (2 gånger) och såg idag för första gången att det bubblade från växterna! Men har inte sett några resultat än så länge med algförminskning

                        Kommentar

                        • SarahE
                          • August 2011
                          • 199

                          #13
                          Hmm, alltså nu har jag hört talas om detta PMDD överallt och vet inte vad det är. Vad är det och vad är det bra för?

                          Kommentar

                          • SarahE
                            • August 2011
                            • 199

                            #14
                            Alltså om tofsalgerna inte är skadliga så kan jag leva med dem liksom...

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              PMDD är växtnäring man blandar själv, finns att köpa online för typ en hundring. Man blandar tre flaskor med de olika preparaten. Sen tillsätter man 10ml/100L vid vattenbyte en gång i veckan..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...