Tröttnar snart helt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Gröna prickalger och cyano säger emot att det skulle vara övergödning, verkar snarare tvärtom speciellt om vissa växter tappar äldre blad. Makrobrist, förmodligen kväve och fosfor.

    Om akvariet funkade i 1,5 år och den här förvandlingen gått relativt sakta så gissar jag på att det har blivit för fet botten som skapat CO2-svängningar (toffsalgerna) som gör växterna "CO2-förvirrade" och dessutom sabbar mineraliseringen så att fiskskit ligger kvar och osar ammonium och därmed triggar alger - specifikt cyano om bottnen håller på att dö av överbelastning.

    Jag brukar själv få liknande förlopp i mina burkar som varit igång ganska länge utan omdesign, och då kör jag hightech med CO2 och mycket ljus. Bottnen är ett gissel eftersom den är så svårkontrollerad och man aldrig riktigt vet statusen på den.

    Kör man CO2 och PMDD kan man ta ur den helt ur ekvationen genom att göra rejäla slamsugningar varje vecka, men då tappar man även lite mineralisering och stabilitet. I "lowtechs" utan CO2 är detta helt uteslutet. Där måste bottnen vara tipptopp.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Grothras
      • July 2009
      • 401

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Gröna prickalger och cyano säger emot att det skulle vara övergödning, verkar snarare tvärtom speciellt om vissa växter tappar äldre blad. Makrobrist, förmodligen kväve och fosfor.

      Om akvariet funkade i 1,5 år och den här förvandlingen gått relativt sakta så gissar jag på att det har blivit för fet botten som skapat CO2-svängningar (toffsalgerna) som gör växterna "CO2-förvirrade" och dessutom sabbar mineraliseringen så att fiskskit ligger kvar och osar ammonium och därmed triggar alger - specifikt cyano om bottnen håller på att dö av överbelastning.

      Jag brukar själv få liknande förlopp i mina burkar som varit igång ganska länge utan omdesign, och då kör jag hightech med CO2 och mycket ljus. Bottnen är ett gissel eftersom den är så svårkontrollerad och man aldrig riktigt vet statusen på den.

      Kör man CO2 och PMDD kan man ta ur den helt ur ekvationen genom att göra rejäla slamsugningar varje vecka, men då tappar man även lite mineralisering och stabilitet. I "lowtechs" utan CO2 är detta helt uteslutet. Där måste bottnen vara tipptopp.
      Så vad föreslår du att jag gör? Kör ju bara PMDD och ingen CO2. Är botten för fet och död så antar jag att det är total makeover och byta av bottensubstrat som gäller? Är det sämre med sand som botten då den snabbare sätter igen eller selar det mindre roll? Det har på sina ställen legat en del skit på botten men så var det från början då det på vissa platser i karet är mindre strömt på botten. Det är ju även cyano i sanden mot rutan.

      Byte eller rengöring av sanden är det som gäller då?

      Tack för ett utomordentligt bra svar!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Jag tror inte sand behöver vara sämre för att den är tätare. Jag funderar ganska lite över om det är grus eller sand och använder det jag tycker är snyggast. Anledningen till att jag inte tror att det behöver vara sämre är att de organiska partiklar som ska brytas ner måste vara mindre och får inte alls lika stor plats som i grovt grus som istället kan få stora feta godisbitar som kläggar igen och också tar syre. Sanden kommer förmodligen också ha otroligt mycket större area för mineraliseringsbakterier att sätta sig på som kan göra processen kort med geggan. Men ok, det är möjligt att syregradienterna blir markant snävare i sand - dvs lite djupare i en sandbädd är det förmodligen riktigt dåligt med syre jämfört med samma djup i grus - om inte en oherrans massa mulm/geggamojja täppt igen gruset.

        Jag är ganska säker på att växternas rötter kan syresätta bottnen och skapa en egen artificiell mikroatmosfär i direkt anslutning till rötterna som gynnar en massa olika former av mineralisering.

        Det gör att man borde ha två val: Antingen planterar man tätt med växter som håller bottnen tipptopp med sina rotsystem eller så drar man igenom bottnen med en slamsug på de ställen man vet att mulm ansamlas och där man har dåligt med växter (och där det ibland kan vara lite svårt att komma åt med slamsug).

        Problemet med slamsugning är att man sabbar den lilla mineralisering man kanske har i stora delar av bottnen och att det förmodligen blir en ganska fet ammoniumspik när man härjat runt. Detta leder sannolikt till någon form av algblomning även om man har ett biologiskt filter som är i absolut topptrim (dvs rengjort för några veckor sedan med ganska lite mulm och helt inkört med en livlig filtermassa). Tätbevuxet med väldigt glada växter hjälper också och minskar behovet av ett filter i toppskick.

        Såhär hade jag gjort: Rota upp alla glada ogräs du har och lägga dom på ytan, t ex din Hygrophila polysperma är ypperlig för detta. Den får gärna skugga hela akvariet helt i syftet att helt ta udden av den ammoniumspik du kommer få när du sedan går lös med slamsugen i bottnen. Se till att ha ett rengjort filter och var beredd på att det kommer klegga igen relativt fort efter en sådan här rumstering om det är bra på att ta småpartiklar, t ex om du har någon form av lite finare filtermatta i något fack.

        Lägg till K2SO4 till PMDDn du kör med, ganska rikligt. Torrdosera K2SO4-pulvret 1/2-1 tsk varje gång du doserar din PMDD.

        Efter ett några veckor borde polysperman gå fullkomligt bärsärkargång och du kommer behöva riva ur nävar av den för att den inte ska börja klättra ut ur akvariet. Nere i akvariet ska du då dels ha motverkat algblommningen och förmodligen börjar du se att algerna tappar fotfästet. De växter du har nere i akvariet kommer *inte* vara så glada men under några månader från det att du börjat bli nöjd med algnivån så börjar du sakta gallra bort alltmer Hygrophila från ytan så att ljuset sakta återvänder till växterna nere i akvariet och dom kan börja ta fart igen. Finns inget som hindrar att du låter alla dina växter flyta omkring på ytan om du inte vill riskera att någon art dör ut helt.

        När ljuset börjar återvända kan du börja plantera de längsta och livligaste växterna i bottnen och det roliga börjar med att plantera fram ditt drömakvarium..
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Massa info.
          Tack för hjälpen har nu dragit igenom hela sanden med bottensug samt även kört ner vattenslangen vid påfyllningen och de grumlade runt riktigt rejält. Nu är nog mycket av bottenbalansen borta så vi får se vad som händer. Blir att köpa mer PMDD också då jag är inne på sista flaskorna och inte har några påsar med pulver kvar. Skickade upp de växter som jag har kvar till ytan och slängde i lite vattenpest som jag hade kvar i ett par mindre kar också. Får se hur det funkar.

          Tyvärr har jag inget finare filtermedium än den grova filtermattan. Slängde nog den fina mattan som låg längst upp i filtret då jag blev rådd att inte använda det. Mycket av det som blåstes ur sanden har väl då även tagit sig igenom filtret och ut i sanden igen. Ska jag dra igenom botten ett par gånger till lite senare eller ska jag testa som det är nu?

          De Anubias som jag slängde ner i de andra karen ser redan friskare ut.

          Tack för hjälpen, du har tänt en gnutta med hopp om mitt akvarium igen.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #20
            Intressant det du skrev om övergödd botten defdac, lurar på om det inte är det som ställer till det i ett av mina kar där jag haft grym stabilitet tidigare men nu tampas med cyano och halvdålig växtlighet. Ska köra mörkläggning först för att döda skiten sen blir det ytterligare åtgärder på det området.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Tyvärr har jag inget finare filtermedium än den grova filtermattan.
              Det gör inget. Det kan vara ganska bra, men var medveten om att de absolut finaste partiklarna förmodligen slinker igenom och kan täppa till en sandbotten snabbt.

              Ska jag dra igenom botten ett par gånger till lite senare eller ska jag testa som det är nu?
              Ja det låter som en bra strategi. Det virvlar ju alltid upp en massa när man bökar runt som antingen sätter sig i filtret eller bara vispas runt tills det sedimenterar på, och senare ner i, bottnen.

              lurar på om det inte är det som ställer till det i ett av mina kar där jag haft grym stabilitet tidigare men nu tampas med cyano och halvdålig växtlighet.
              Ja för mig kommer det förr eller senare, typ efter 1-3 år, om jag inte har hela burken full med växter som har sjukt stora rotsystem (Echinodorus, Cryptocoryne osv..). Det hjälper även lite att regelbundet rota upp växter (istället för att klippa ner dom), även om det varje gång innebär en ganska stor algrisk..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...