Tröttnar snart helt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    Tröttnar snart helt

    Har stora problem med växterna i min 325a. Använder PMDD 1-2 gånger i veckan har nya lysrör då de gamla närmade sig 2 år men fortfarande lyste. Har haft nya lysrör i någon månad men det har inte blivit någon skillnad mot tidigare. De nya lysrören är LIFE-GLO 2x54W. Växterna är i något slags överlevnadsläge där de inte riktigt dör men är väldigt tråkiga att titta på.

    Mätte upp lite värden på vattnet Nitrit(NO2) låg strax under 0.05ppm, PH strax över 7(vattnet blev grönt), KH låg på 6 och GH verkade ligga på samma nivå. Anubias dör och får naken stam, svärdplantorna hinner få ca 10cm blad innan även de dör, vattenpest dör, crypton överlever men ser ful ut. Javaormbunkarna dör och skickar iväg småskott. Hygrophilia polysperma överlever och verkar till och med växa(har dock skickat ur dem ur akvariet nu). Hygrophila corymbosa verkar också överleva men inte heller trivas.

    Fiskarna verkar trivas. Har 3 ancistrus(vanliga billiga sorten) 3 golden ciklider och 2 röda(ja jag vet de är från olika sjöar. Har även 4 hmm ålar(sådana som karro försöker odla) de där vanliga iaf. De lever och ser inte dåliga ut på något sätt.

    Jag har ingen aning alls om vad eller hur jag ska göra för att få akvariets växter att börja växa igen. Blir så trött på att se det. Har ett litet 54liters med guppy. Satte över ett par anubias både den stora och lilla sorten både växterna har nu satt igång och leva. Den stora sorten hade inte ett enda blad kvar och jag hade mer eller mindre räknat ut den. Den har dock redan fått ett blad som är på gång upp. JAg gör ingen skillnad på dessa 2 kar förutom att jag mer sällan har i PMDD i det mindre.

    Ser ut som om att jag börjar få en del cyano i akvariet också. Blir en del alger på växterna också. På anubiasen så blir det typ svarta kanter på bladen och gröna prickalger i övrigt men det är väl ganska normalt.


    Detta är helt sjukt jobbigt och tar udden på min akvaristiska ork helt:P det första 1,5 året så var akvariet helt perfekt och växterna växte föör mycket. Nu växer de inte alls och dör istället. HJÄLP MIG!
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Testa flytande kol, gjorde stor skillnad för mig. Växterna blev starka och lystrade i färgen. Innan hade jag också problem med att växterna multnade och hade tofsalger mm. Kanske berode på kar ej i balans iofs.

    Jag hittade dessutom en 5 liters dunk flytande kol för 200kr så det var ju taget varje dag i veckan, med tanke på att ett 260 liters behöver ungefär 10 ml per dag. Dvs räcker i 1,5 år....

    Annars är väl CO2 melodin, men där kan man väl göra av med i princip obegränsat med pengar. Så flytande kol är ju litet enklare. Typ easy carbo.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Grothras
      • July 2009
      • 401

      #3
      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
      Testa flytande kol, gjorde stor skillnad för mig. Växterna blev starka och lystrade i färgen. Innan hade jag också problem med att växterna multnade och hade tofsalger mm. Kanske berode på kar ej i balans iofs.

      Jag hittade dessutom en 5 liters dunk flytande kol för 200kr så det var ju taget varje dag i veckan, med tanke på att ett 260 liters behöver ungefär 10 ml per dag. Dvs räcker i 1,5 år....

      Annars är väl CO2 melodin, men där kan man väl göra av med i princip obegränsat med pengar. Så flytande kol är ju litet enklare. Typ easy carbo.
      Det är ju inga krävande växter det som är i karet. Det fungerade ypperligt i 1,5 år utan co2 bör ju inte behöva det idag heller med helt simpla växter som vilket idiot som helst bör kunna klara av(utom uppenbarligen jag).

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Ok, då vet jag inte. Någon annan får svara. Kanske lysrören eller något annat.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
          Ok, då vet jag inte. Någon annan får svara. Kanske lysrören eller något annat.
          De är ju bytta för enbart 1 månad sedan då jag fick det tipset att byta de gamla då de var nära 2 år. Inte blivit någon skillnad alls sen dess. Riktigt tråkigt när det inte funkar.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Nu kanske jag säger emot många men jag tänker mig att eftersom du har så många långsamväxande växter som dessutom inte växer så borde de inte ta upp så mycket näring. Därför kan du ha för mycket näring i vattnet efter all pmdd vilket kan vara påfrestande för vissa växter. Har väl inte så mycket data att backa upp det med och många säger nog emot men jag har erfarit något sånt. Jag hade iaf i det läget testat att bara köra micro, slänga i lite flytande kol och gett mig på fler snabbväxare. Föregått av ett större vb. Då kanske du får bättre balans av näringsvärdena. Cryptos är dessutom kända för att suga upp mycket näring genom rötterna och behöva nån sorts bottennäring så det hade jag också tryckt ned, finns rätt billiga lerkulor.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              #7
              Vad Moving Waves sa, låter faktiskt som att du kan ha övergött dem, inte varit med om det själv, men utan kol och för mycket näring så kan det nog bli tufft för dem. Om du bytte båda lysrören samtidigt så kan även det bli en chock för växterna, bättre att byta ett rör i taget.
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • Grothras
                • July 2009
                • 401

                #8
                Bilder på hur anubiasen såg ut när jag plockade upp den. Jag skickade ju ur de växterna alldeles nyligen som var de växterna som jag förmodade drog all näring. Glömde nog att skriva med mina 3 svärdplantor också som aldrig riktigt tagit sig. Har även tryckt ner några lerkulor bland svärdplantorna och så. Angående rören så tror jag ärligt talat inte någon skillnad blev ju varken bättre eller sämre efter bytet av lysrör^^




                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #9
                  Har som ni kan se på någon av bilderna något konstigt vitt som flyter på ytan. Det är inte bubblor som det kan tyckas att se ut som på bilden. Det är också väldigt tunt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    I mitt fall var ett byte från T8 till T5 helt avgörande! Jag hade länge dragits med dålig tillväxt och kraftig algpåväxt på min anubias, de var typ helt svarta... Hade en T8 ramp med 2st aquarelle men för 2 veckor sen bytte jag den till en Hagen glo T5 ramp med 1st hagen powerglo och ett aquamedic flora och nu är alla växter 98% rena från alger....Jag har bara konstaterat att det var en succé
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Grothras
                      • July 2009
                      • 401

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      I mitt fall var ett byte från T8 till T5 helt avgörande! Jag hade länge dragits med dålig tillväxt och kraftig algpåväxt på min anubias, de var typ helt svarta... Hade en T8 ramp med 2st aquarelle men för 2 veckor sen bytte jag den till en Hagen glo T5 ramp med 1st hagen powerglo och ett aquamedic flora och nu är alla växter 98% rena från alger....Jag har bara konstaterat att det var en succé
                      har precis samma ramp. LIFE GLO var alltså ett felköp? Trodde inte att Aquamedic fick plats i den rampen då de var 116 cm. Aja har man väl slängt 500 spänn på inget då...... Köper aldrig något glo mer iaf. Det finns ju ingen info att hitta om det överhuvudtaget. Läste runt en massa och läste något om att de skulle ligga på runt 6000 i ljus och det gjorde ju denna så då trodde jag att det skulle funka. Jaja.

                      Tack för hjälpen iaf. När man tror att man har gjo0rt något rätt så är det ändå fel. Ibland vill man sätta foten i akvariet och sedan kasta ut det från balkongen.
                      Senast redigerad av Grothras; 17 September 2011, 01:12.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Aquamedics 54w är 115cm och det är som alla andra standardrör....
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Jag har life glo i ett kar och där växer det fint, freddi här på forumet likaså, så jag tvivlar på att problemet sitter där.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #14
                            Ursprungligen postat av Grothras
                            Använder PMDD 1-2 gånger i veckan
                            Utveckla gärna detta stycke. Pmdd ska väl endast användas i samband med vattenbyte? Kanske blev det för mycket pmdd?
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • Grothras
                              • July 2009
                              • 401

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                              Utveckla gärna detta stycke. Pmdd ska väl endast användas i samband med vattenbyte? Kanske blev det för mycket pmdd?
                              Nja vad jag har läst bland annat på Plantswap så är det många som tillsätter betydligt mer än så och även mycket större doser än vad som är standardrekomendationer. När akvariet hade som mest växter och gick som bäst så drog jag i PMDD 3 gånger i veckan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...