Spara Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Spara Anubias

    I dag åker 115 liter fisksoppan ut. Det är vildvuxet, skitigt och fiskbeståndet består i huvudsak av guppyn i varierande storlek. Man måste helt enkelt börja om någon gång. I burken finns dock en massa snygga Anubias toppar som jag skulle vilja ha kvar för kommande behov. Är det möjligt att spara dem på något sätt utan att ha igång akvariet. Det gäller oöverskådlig framtid men någon gång under hösten skall jag skaffa nytt akvarium om det finns tid. Om det är möjligt att spara dem, är det då också möjligt att få dem att fästa på rötter för samma kommande behov?
    h. Johan
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Du kan ha dem i t ex en petbox utan några större märkvärdigheter, ställer du det så de får lite ljus så klarar de sig länge. Du kan faktiskt också ha dem som krukväxt, håll dem fuktigt och spraya dem med vatten ibland så klarar de det också.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Kunde det funka om jag satte fast dem med gummisnoddar på rötterna, lägger litet vatten i en plastbox och locket på så att fukten bibehålls? Har en halvgenomskinlig box och tänkte ha den i vanliga rumsförhållanden. Ljuset blir det sparsamt av under denna mörka årstid.
      h. Johan

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Ursprungligen postat av JLi
        Kunde det funka om jag satte fast dem med gummisnoddar på rötterna, lägger litet vatten i en plastbox och locket på så att fukten bibehålls? Har en halvgenomskinlig box och tänkte ha den i vanliga rumsförhållanden. Ljuset blir det sparsamt av under denna mörka årstid.
        Jovisst, täpp inte till helt bara eller alternativt så får du vädra regelbundet. Så särskilt ljuskrävande är ju inte anubias men nåt skall det ju vara, ställ boxen i närheten av ett fönster så funkar det. Anubias är rätt tröga varelser som både växer och dör långsamt så en kortare period klarar de nästan vad som helst utom att torka ut.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          #5
          Måste man ge näring under denna tid också? I akvariet har du ju co2 och annat som göder plantan, måste detta då tillsättas i den lilla plastburken för att plantan skall överleva?

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Helt utan näring funkar det ju inte men lite lagom skitigt grus eller jord och tillgång till ventilation, då klarar det sig länge.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Är växtnäring för akvarium OK?
              h. Johan

              Kommentar

              Arbetssätt...