Fiskar mördar växter! Hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josse
    • September 2011
    • 5

    Fiskar mördar växter! Hjälp.

    Hej!
    Har problem med att våra fiskar verkar hata alla växter som vi försöker sätta in. Har en enda växt som de låter vara, varje försök att sätta in någon ny leder till att de raskt kapar av växten vid rötterna så bladen blir flytande på ytan. De äter alltså inte växten. Har prövat alla möjliga sorter och den som del låter vara är tyvärr den trist och ganska ful ( kommer dessvärre inte ihåg namnet) så jag vil helst inte ha fler sånna. Det har blivit dyrt det här och jag börjar på allvar fundera på att strunta i växter fast jag vet att de behövs. Och är vackra. Jag har enbart mollies och två malar i akvariet. Vad kan jag göra. De får extra grönfoder och malarna får pellets ( som förvisso molliesarna gillar med. Har också gett dem gurka vilket de gillar. Men inte låter de växterna vara för det. HJÄLP! Josse
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    har du sett fiskarna gnaga av växterna?
    om det är någon av fiskarna skulle jag tippa på malarna. eller så har du brist på något så växterna dör av sig själva.

    Kommentar

    • Josse
      • September 2011
      • 5

      #3
      Nix, har inte sett dem gnaga. men stjälkarna är avbitna och växten är fin och frodig tills de är av. Bladen som flyter på ytan ser fina ut. Växterna klarar sig sällan mer än ett par dagar innan de är avbitna. Max en vecka. Vad göra? Måste jag plocka bort malen? och om de nu biter av växterna, varför äter de dem inte då?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Är du säker på att det är akvarieväxter du har köpt? Det finns en hel del sumpväxter att köpa i akvarieaffärer som inte håller så länge i ett akvarium.
        Dessa frågor går tyvärr inte att svara lite bättre på, innan man vet vad det är för sorts växt du har.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Josse
          • September 2011
          • 5

          #5
          Hej! tack för snabba svar och engagemang! Jadå, har kollat med butiken när jag handlat - det är akvarieväxter. Och vad gäller vad jag har så är frågan snarast vad jag inte provat... den som fungerar är en svärdbladig växt med stora gröna hyfsat tjocka blad. Sist jag försökte rekommenderade butiken mig att pröva de gröna blad man brukar ha fastväxta på bark och rötter eftersom de flesta fiskar tycker de smakar illa. ( Dock verkar ju mina fiskar inte Äta dem , de bara biter av stjälken) Denna växt har i detta nu kvar fyra av från början kanske 25 blad... Resten är avkapade. Funderar på om den fisk som biter sönder växterna ser dem som ngt slags hot. Känslan är at den "avrättar växterna". Men jag har som sagt inte sett själva handlingen. Jag har också provat med växter som fiskar ska äta, sådana som man antingen kan plantera eller låta flyta på ytan. Planterar jag så bits de av. Flyter de på ytan så äter mollisarna sakta upp dem, men tyvärr verkar det inte hindra att andra växter bits av vilket var syftet. Och jag är inte så förtjust i flytväxter , tycker det blir för mörkt.

          Kommentar

          • Johanadhoc
            • April 2011
            • 377

            #6
            Du kan ju prova med olika sorters mossor. Det blir ju svårt att bita av dem. Att bara ha mossa i karet kan bli ganska snyggt om man har mycket,
            MVH//
            Johan

            Projekt 300 liter diskus»
            Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

            Kommentar

            • quattromaniac
              • June 2010
              • 286

              #7
              Jag hade en praktbotia som bet av stjälkarna nere vid roten.... Gissar att den letade efter nya sniglar? Man får ju med sånna ibland i växterna Vad är det för malar du har?
              Vårt nya sällskap/diskuskar
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

              Kommentar

              • Josse
                • September 2011
                • 5

                #8
                Pansarmal tror jag. Har fått dem. Några av de alla vanligaste i alla fall. En 3, 5 cm , en 8 cm lång. Vad gjorde du med praktbotian? Tror det är den stora som är den skyldiga. Om nu inte mollisarna är möjliga. De kan ju vara rätt tuffa med varann.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det låter som du har köpt Anubias av någon form. Dessa ska inte planteras med rotstocken under gruset/sanden, då ruttnar den och växten tappar alla bladen...Jag är ganska övertygad om att de tinte är någon av dina fiskar som biter av bladen.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Tycker också det låter konstigt att fiskarna skulle rå för detta. Har själv haft flera typer av mollies, främst när jag var ung, men aldrig upplevt något liknande. Det skulle i så fall vara om du har någon udda mal som gör så, pansarmalar blir i regel inte 8cm så du kanske skulle forska i vad du har för fiskar?
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Josse
                      • September 2011
                      • 5

                      #11
                      Hej, tror också den senaste växten är en anubias och den är inte planterad i sanden utan fäst med snöre på en rot enligt instruktion från handlaren. Nu är bara 4 blad och rotsystemet kvar. Dock har jag provat säkert 10 andra sorters växter av olika modeller, stora små, plika färg, olika sorts blad och samma resultat. Anubian lät jag vara kvar i sin kruka och ligga i yngelboxen några dagar för att låta fiskarna vänja sig i den. Inga som helst problem. Den var fin och så fäste jag den vid roten. Två dagar och bladen bets av. Ska försöka kolla upp vad det är för mal. Svårt att fota för den är så skygg. Men älskar krill, så med hjälp av det kanske... ska försöka ta en bild av den växt de inte kapar också. får väl acceptera att det är den som gäller. Mossbollar fungerar med, andra mosstips?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...