Ett halvår senare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Ett halvår senare

    ja..nu är det dags för mig att utvärdera och rapportera de olika regimer jag provat. Mitt akvarium startades upp i febr tror jag det var. På bilder samt det tydliga minne jag har av de första månaderna, såg akvariet väldigt fint uyt med frodig tillväxt och inga som helst alger. Jag la till koldioxid och det hela blev ännu bättre. Körde så långt med bara mikrogödning.
    Därefter provade jag med pmdd samt stora vattenbyten. Detta var början på akvariets nedgång, med ökad algväxt efter varje omdd dosering. De stora vattenbytena tycktes bara vara skadligt för akvariet. Inplantering av snabbväxare, samt ansning, hade ingen som helst effekt. Förra veckan tröttnade jag, rev ut skiten, o har gjort rent, bytt vatten, gjort rent filter, fyllt på koldioxiden, köpt nya växter, samt för den delen ett par algätare till.
    Jag tänker nu köra på den regim som funkade fint för mig, o bildbevis finns ju...dvs enbart mikrogödning, samt en ngt lägre dos koldioxid än tidigare...jag ämnar lägga mig runt 20 ppm C02. Dvs jag kör systemet med lite lägre tillväxthastighet, med lägre näringsnivpåer. Det skall ju tillä'ggas att det var ju inte direkt nåt fel på tillväxthastigheten när jag gjorde så i början.
    Att köra med pmdd, ligga på höga nivåer i såväl N, P o C..kompensera detta med stora vattenbyten...känns ofysiologiskt samt att balansera mellan succe o katastrof. jag tror säkert många akvarium lyckats med detta...men det finns ju ett mörkertal...inte nåfon har ju sett alla pmdd kar...dom mest misslyckade visas väl knappast upp..o ingen har ju koll varenda burk.
    Jag bannar mig själv att jag inte litat på min akvarieintention, samt gått på devisen att inte ändra på ngt som fungerar. Jag är som ni vet saltvattensakvarist i botten, och för mig funkade det att tänka lite så...ligga på hellre lite i underkant beträffande n,p o c..o slippa algproblem.
    jag vet att defdac o många andra pmdd fans säger tvärtom, o att vilket problem man än ha så får man samma råd...ge mer makrogödning. Nu återgår jag till det system som funkat för mig. Bilder kommer när systemet hämtat sig efter missödet.

    Mvh
    Jonas Roman
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Jag har varit inne och skrivit lite då och då i dina trådar och främst hållits med dig. Även nu, jag ger också upp böket med massor av N & P och gigantiska vattenbyten. Ledde även för mig till mer bekymmer än nytta. Upplevde även att fiskarna trivdes sämre med denna regim så jag återgår till färre och mindre vattenbyten, gödning med endast mikro.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Jag kör med pmdd och hade jätteproblem med alger i början. Jag har nu dragit ned på allt, båda dosering av pmdd och vattenbyten till 20-25% i veckan.

      Upplever att jag har fin balans i akvariet med begränsad algbildning. Jag kör iofs flytande kol, så det är väl rookie varning. Men växterna är påtaglig prunkande, så något verkar funka.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #4
        Ursprungligen postat av Kapten Zoom
        Jag kör med pmdd och hade jätteproblem med alger i början. Jag har nu dragit ned på allt, båda dosering av pmdd och vattenbyten till 20-25% i veckan.

        Upplever att jag har fin balans i akvariet med begränsad algbildning. Jag kör iofs flytande kol, så det är väl rookie varning. Men växterna är påtaglig prunkande, så något verkar funka.
        Har upplevt samma sak , lessnade på tofsalger och slutade med 50% vattenbyte och pmdd helt, tillsatte mikro och gjorde 20-25%vattenbyten vilket resulterade i att efter någon månad så hade algerna dragit sig tillbaka.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Här är bilder på mitt kar från nystartat till nu. Co2, PMDD och vattenbyten var vecka. Det viktiga med detta kar är att trots vissa "problem" fortsatte jag i samma regim med gödning och vattenbytena och gör så fortfarande.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9079.JPG
Visningar: 2
Storlek: 385,6 KB
ID: 2135143Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9074.JPG
Visningar: 2
Storlek: 311,9 KB
ID: 2135144Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9346.JPG
Visningar: 3
Storlek: 410,5 KB
ID: 2135145Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9498.JPG
Visningar: 2
Storlek: 327,8 KB
ID: 2135146Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9505.JPG
Visningar: 5
Storlek: 272,2 KB
ID: 2135147
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Här är bilder på mitt kar från nystartat till nu. Co2, PMDD och vattenbyten var vecka. Det viktiga med detta kar är att trots vissa "problem" fortsatte jag i samma regim med gödning och vattenbytena och gör så fortfarande.
            [ATTACH=CONFIG]46688[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46689[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46690[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46691[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46692[/ATTACH]
            Så jäkla snyggt det har blivit .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              Så jäkla snyggt det har blivit .
              Tack. Jo, jag är ganska nöjd själv, men med ett par små förändringar i layouten efter jag varit i Tyskland och handlat...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Att köra med pmdd, ligga på höga nivåer i såväl N, P o C..kompensera detta med stora vattenbyten...

                Man kompenserar egentligen ingenting om växterna växer, dvs tar upp näringen. Då funkar bara vattenbytena som en slags garanti för att inget enskiljt ämne sticker iväg och ackumuleras och skapar obalans.

                känns ofysiologiskt samt att balansera mellan succe o katastrof. jag tror säkert många akvarium lyckats med detta
                Här håller jag med dig till viss del. Drar man på rejält med ljus och PMDD har man en mycket stor algpotential där den enda stora variabeln är CO2:n som kan orsaka väldigt stora skador "åt båda hållen": För lite gör att ammoniumnivåerna svänger och för mycket kan döda fiskarna.

                Det är mest för dom som vill hålla på med aquascaping lite mer aktivt där man kan växa upp en design på några få månader.

                Ni andra som skippat PMDD och dragit ner på vattenbytena och kör mer "näringsfritt" kör mer likt lowtechmetoden som är den andra stora gruppen lyckade växtakvarier. Mer "naturligt" och "ekologiskt".
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Vad menar ni att ni bara kör med mikro?

                  Nu är ju ett växtakvarie något relativt, men sålänge man har en del växter kan man väl göda? Däremot som det låter är det dumt att göda mer än växterna tar upp vilket antagligen varierar extremt mycket!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Däremot som det låter är det dumt att göda mer än växterna tar upp vilket antagligen varierar extremt mycket!

                    Nej. Det är extremt smart om man gör det på rätt sätt.

                    Algers reproduktionsvilja påverkas inte av gödseln även om dom när dom triggas att blomma använder den. Det innebär att man kan lägga sig långt över växternas näringsbehov förutsatt att man inte skapar en trigger som sätter igång algernas reproduktionscykel.

                    Som du säger så varierar växternas näringsupptag enormt mycket. Kan man därför lägga sig långt över deras näringsbehov och dessutom garantera att inga nivåer sjunker under deras upptagsgräns så kan dom växa optimalt snabbt. Eftersom man inte vet hur mycket växterna tar upp så skjuter man så att säga över målet och för att inte nivåerna ska öka oändligt mycket så sätter man en övre gräns genom att göra ett stort vattenbyte innan man gödslar.

                    Man har då sinnrikt nog garanterat att nivåerna aldrig blir för låga och inte heller för höga inom ett extremt stort omfång som innefattar växternas variation.

                    Genialt.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Okej, men det känns lite onödigt att slänga i mer än vad som behövs om man säger så :P Just IFALL man får en trigger med alger så kommer det väl bara säga POFF så har man fullt med alger. Så som man ser i ett antal trådar, och tex i denna.

                      Jag kommer börja testa PMDD i mitt nya 180L när det väl är igång och ska bli väldigt spännande. Men är väldigt nervös angående algbildningen

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Okej, men det känns lite onödigt att slänga i mer än vad som behövs om man säger så :P Just IFALL man får en trigger med alger så kommer det väl bara säga POFF så har man fullt med alger. Så som man ser i ett antal trådar, och tex i denna.

                        Stämmer bra. Det är lite som skillnaden mellan att köra F1 och folkrace.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Stämmer bra. Det är lite som skillnaden mellan att köra F1 och folkrace.[/COLOR]
                          Haha först tänkte jag: "va fan är det för liknelse". Tills jag började tänka på det och insåg att det nog är en riktigt bra liknelse

                          Om man säger som så att jag kör på vanlig dos, eller vad jag nu kommer fram till. Så innebär det alltså att växterna kanske inte växer fullt så snabbt men det borde väl ändå bli bättre än helt utan gödning?

                          Och ni som använder PMDD, när ni tex har semester och är borta och inte kan göra vattenbyten. Hur gör ni då? Eller klarar sig akvariet utan att explodera?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ja det funkar bra utan vattenbyten väldigt långa perioder eftersom det inte är näringsnivåerna i sig som triggar algerna utan variationer i ammoniumnivåer/syrenivåer. Största risken med att vara borta länge är att växterna kör helt näringsfritt ganska länge. När akvaristen sedan kommer tillbaks och börjar sköta akvariet som vanligt med rejäl nedtrimning osv så skapas ammoniumspikarna och algerna kommer. Där kan det vara läge att hejda sig lite och trimma tillbaks ogräset lite långsamt under flera dagar.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ja det funkar bra utan vattenbyten väldigt långa perioder eftersom det inte är näringsnivåerna i sig som triggar algerna utan variationer i ammoniumnivåer/syrenivåer. Största risken med att vara borta länge är att växterna kör helt näringsfritt ganska länge. När akvaristen sedan kommer tillbaks och börjar sköta akvariet som vanligt med rejäl nedtrimning osv så skapas ammoniumspikarna och algerna kommer. Där kan det vara läge att hejda sig lite och trimma tillbaks ogräset lite långsamt under flera dagar.
                              Okej, detta ska jag helt klart lägga på minnet! Och nu när man läst en hel del så känns det ganska logiskt att det borde bli så om man tar bort för mycket!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...