Cryptocoryne blad ruttnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanielJohansson
    • August 2011
    • 7

    Cryptocoryne blad ruttnar

    Hej. jag har köpt två st Cryptocoryne beckettii
    och dom har stått i 3 dagar nu. dock så har jag märkt att bladen har börjat ruttna/förtvina. Jag vet att det står om detta i arbetsbeskrivningarna, men nu undrar jag om hela plantan kommer att dö eller om jag bara ska klippa bort de ruttna bladen?
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    Vad göder du med? Min rekommendation är att du klipper bort alla blad utom det 5-6 senaste, stoppar ner lite punktgödning vid roten, samt beställer PMDD eller nån anan gödning.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • DanielJohansson
      • August 2011
      • 7

      #3
      tack! Jag ska ner o köpa gödning ikväll. Göder inte alls för tillfället.. och övriga växter klarar sig fint. men jag ska klippa bort bladen och se hur det går.

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Vissa växter är mer känsliga än andra, ta en titt i avdelningen för växter och kolla upp mycket ljus den vill ha. Men det är sannolikt gödningen som är problemet.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          just dessa cryptos är ibland väldigt känsliga för miljöombyte.

          händer mer ofta än sällan att de "dör" helt och hållet när de kommer ner i ett nytt kar.

          men oftast så "dör" dom inte, de är bara lite "chockade".

          plocka bort blad som ser vissna ut, efter ett tag, kan ta flera veckor, så kommer det nya blad.

          har flera ggr flyttat på cryptos, som sedan helt har vissnat ner, inga blad alls kvar, men så efter
          2-6 veckor så kommer det nya blad.

          de växer oxå ganska långsamt, så man skall vara noga med att planetar dom där man vill ha dom,
          och sedan låta dom vara.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • DanielJohansson
            • August 2011
            • 7

            #6
            tack för svaret. Det har gått några veckor nu och dom har börjat växa igen. Dom ruttnade totalt, jag klippte bort bladen och nu är dom tillbaka igen.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av DanielJohansson
              tack för svaret. Det har gått några veckor nu och dom har börjat växa igen. Dom ruttnade totalt, jag klippte bort bladen och nu är dom tillbaka igen.

              I told you so !!!!




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Cryptocoryne är mig veteligen alltid odlade ovan vatten, ifall dom köps hos handlare. Vilket gör att samtliga "övervattensblad" sakteliga ruttnar i akvariet men snabbt ersätts med nya av undervattensform.

                Kommentar

                Arbetssätt...