Alger eller cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellie
    • May 2011
    • 17

    Alger eller cyano?

    Jag är dålig på det här med alger och så, så jag frågar de som vet istället.
    När sommaren kom så upptäckte jag att solen faktiskt nådde karet en liten stund tidigt tidigt på morgonen. Det resulterade i en mörk fläck i framkanten av akvariumet. Antar att det var cyano. Lathet + att det inte verkade växa mer än den lilla fläcken gjorde att jag lät det vara och hoppades på att det skulle gå tillbaka. Men senare så lyckads det sprida sig till en andra fläck. Då hade jag blästersand som bottensubstrat men bytte senare till grövre grus. Har inte sett nå mer cyano på botten men nu sitter det istället på växterna. Tar bort men det växer till sig igen på några dagar. Undrar om det är cyanon som spritt sig eller om det är någon alg, så jag vet vad jag ska göra åt det. Orsaken är väl dock ganska självklar då solen nådde karet tidigt på morgonen och att växterna nu verkligen mår kasst. Innan brukade de växa som f*n och vara så gröna och fina.;_;

    Tagit bilder så gott det går...


  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Vad göder du med? Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du? Vad har du för belysning?

    Kommentar

    • Bellie
      • May 2011
      • 17

      #3
      Använder pmdd, normaldos en gång i veckan, byter 30% en gång i veckan. Blev dock bortglömt pmdd en eller ett par gånger under sommaren..."Alg" problemet kom dock först för kanske en månad sedan. Vattenbyten har jag skött noga dock. Brukade använda EC men är tveksam med det efter jag skaffat äppelsniglar. Belysning kan jag i princip inget om. Köpte akvariumet begagnat och låtit lysrören sitta kvar som satt i, troligtvis följde de med då det var nytt. Är 2 18 watts lysrör, vet inte mer om dem..

      Kommentar

      • Bellie
        • May 2011
        • 17

        #4
        Kanske skulle tillägga att det är ca 120l vattenvolym och akvariet är ca 55cm djupt. Lyckades hitta rätt på att det är osram lumilux plus eco lysrör. Antalet ljustimmar är 8,5 timmar om dagen...

        Kommentar

        Arbetssätt...