720 liter, LED-belysnng, få växter, få fiskar, ingen CO2, = ingen algtillväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    720 liter, LED-belysnng, få växter, få fiskar, ingen CO2, = ingen algtillväxt

    Som rubriken säger då så undrar jag varför jag nu inte har en tillstymmelse till algpåväxt i hela tanken?

    I mina förra akvarier som varit allt från 220 liter och upp till detta på 720 nu, så har jag alltid haft problem med alger.
    Jag har varierat ljusstyrka, använt PMDD, växlat mellan få till frekventa vattenbyten, växlat mellan stora och små vattenbyten, minskat matning, använt snäckor, Siamesiska Algätare osv, osv men aldrig lyckats besegra algerna helt.

    Nu - i denna miljö som jag tycker verkar som gjord för algfest, finns inte en enda alg...!

    Är det mina 8-9 malyngel som håller efter även de alger som malar tidigare inte lyckats besegra, eller vad tror ni det handlar om?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Väldigt svagt ljus, kanske. Det ger noll alger. Växer växterna snabbt eller står de nästan still?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Svagt ljus och extremt riktat som gör att det bara är sekundärt diffust ljus från växterna som når glasrutorna?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Som svar till båda då frågorna är likartade -
        det är sex starka PowerLED-spottar som hänger i en rak träribba sådär 25 cm ovan ytan. Från den höjden blir det ett milt dagsljus ungefär, där ljuscentrum från respektive spot ligger över växter. Jag har alltså planterat där ljuset når botten för att undvika skuggor från grenarna.
        Jag flyttar belysningen varje dag genom att variera hur långt ut från väggen i respektive ände ribban ligger. Alltså blir det aldrig permanent skugga någonstans under 48 timmar.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Väldigt svagt ljus, kanske. Det ger noll alger. Växer växterna snabbt eller står de nästan still?
          - De växer lite olika. Två av dem växer så det knakar, där en av dem är en flytväxt. De andra växer ganska långsamt, men står inte still såvitt jag märkt.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Svagt ljus och extremt riktat som gör att det bara är sekundärt diffust ljus från växterna som når glasrutorna?
            - Ja så kan det vara, men i de andra akvariumen har algpåväxten inte varit på rutorna, utan på inredningen.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Okej, men då får du svaret du vill ha istället: Ja det är nog malynglen.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Är du nöjd med ljuset?

                //NiXoN

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Är du nöjd med ljuset?

                  //NiXoN
                  - Ja det är perfekt ljus för just Channorna och det lite svagt te-färgade vattnet. Men för mycket växtlighet skulle jag köpt minst 3-4 till.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Okej, men då får du svaret du vill ha istället: Ja det är nog malynglen.
                    - Vill ha? : ) Nä, jag vill nog - precis som halva akvarieSverige - försöka luska ut hur man undviker alger så långt det är möjligt.

                    Men OM nu malbäbisarna står för den här renhållningen så innebär det att de även håller efter de alger jag drabbats av tidigare, dvs. tråd- och penselalger.

                    Är ditt egentliga och icke-inställsamma svar att det är ljuset som är så svagt att algerna inte kan leva där alltså?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...