bra lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekklad
    • February 2011
    • 56

    bra lysrör?

    hej har en heltäckande lysramp med 4 rör i men vet inte riktigt om rören är bra eller inte. vet inte om det beror på rören men växterna dör eller växer dåligt/inte alls. ska byta ut minst ett av rören som är blue moon vilket ja inte gillar.

    har ni något bra att rekommendera?

    dom heter:
    sylvania coralstar marine water lamp f36w /actinic
    sylvania aquastar f36w / 174 -t8 10000k. 2 st av dessa
    sylvania gru-lux f36w / gro -t8
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Aquastar-rören är bra. Grolux och Actinic-röret kan du fasa ut.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Well, jag tycker grolux är helt ok rör. Väldigt röda dock, men det är ju en smaksak. Vad som kanske är mer viktigt är hur gamla de är, 1 år brukar man räkna med att de ger bra kräm innan det börjar vara dags att byta.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Well, jag tycker grolux är helt ok rör

        Dålig PUR-effektivitet, PAR-effektivitet, Lux och ful färgåtergivning och måste bytas ofta. Det är fasen inte mycket som är bra med det röret..
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Som ensamt rör visst, men gillar man rött ljus och kombinerar med rör som saknar kick inom det röda spektrat kan de absolut ha sin plats.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Tex i ett svartvattenkar med röda fiskar kan jag inte tänka mig ett bättre rör.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • ekklad
              • February 2011
              • 56

              #7
              bytte ut sylvania coralstar marine water lamp f36w /actinic röret mot ett philips special TL-D 36W som skulle va ett växtrör.

              köpte även ett växtnäring dom hette evolution happyplant, 5ml/100 liter vatten vet jag men hur ofta ska jag ha i det? och ska man kompitera med något annat eller räcker det?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                philips special TL-D 36W
                Vilket av dom?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • ekklad
                  • February 2011
                  • 56

                  #9
                  de står även aqua (fisktäcken) relle på det vet inte om det är de du menar, annars står de bara philips special TL-D 36W

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Jo det var nog det han menade och det vore nästan konstigt om det inte vore aquarelle, det är de som vanligtvis säljs i akvariebutiker. Ett bra rör!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • ekklad
                      • February 2011
                      • 56

                      #11
                      ok va bra men någon som vet hur ofta jag ska dosera med växtnäring? 5ml/100L men endast vid vattenbyte som ja gör 1 gång/vecka tycker ja värkar lite :S

                      Kommentar

                      Arbetssätt...