alger i bräckvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madafakka
    • August 2011
    • 70

    alger i bräckvatten

    Hjälp mig.. hur ska jag bekämpa alger i ett bräckvattensakvarie med kulfisk (utesluter räkor sneckor sniglar och små fiskar)
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ursprungligen postat av Madafakka
    Hjälp mig.. hur ska jag bekämpa alger i ett bräckvattensakvarie med kulfisk (utesluter räkor sneckor sniglar och små fiskar)
    Minimera belysningstiden, se till att ha bra/stor biologisk filtrering, mata sparsamt, inte för stora delvatten utan istället fler mindre och en hel del tålamod
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Madafakka
      • August 2011
      • 70

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Minimera belysningstiden, se till att ha bra/stor biologisk filtrering, mata sparsamt, inte för stora delvatten utan istället fler mindre och en hel del tålamod

      jag har försökt plantera lite malajsiska sandsnäckor (ursäkta stavningen) som förhoppningsvis ska hjälpatill med att hålla överbliven mat borta från min akvariebotten.. nu får vi bara hoppas inte kulfiskarna äter dem =)

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Om du inte skall ha växter så kan en algscrubber(ATS) fungera för att konkurera ut algerna och sänka näringsvärdena.
        Discussion forum about Algae Scrubbers and how to use them to filter water, and cultivate seaweed


        Används normalt i saltvatten men funkar även för andra system så länge det inte finns växter eller annat som vill ha näring.
        Observera att utformningen på scrubbern är viktig och man kan inte avvika från parametrarna alltför mycket innan man tappar funktion.
        Tidigare så ansågs scrubbern opålitlig och mera som en sabotör än näringsexport men om den byggs rätt så har den väldigt bra verkan på fosfat och nitrat.

        //NiXoN

        Kommentar

        Arbetssätt...