Vilka växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beuteltier
    • June 2011
    • 14

    Vilka växter?

    Hej, första inlägget men lyckades nog hitta rätt kategori

    Jag har precis beställt ett Cayman 110 Akvarium, alltså 230liter.
    Då undrar jag vilka växter som kan tänkas vara lämpliga, har läst att det inte ger så mycket ljus, så behöver växter som klarar sig med det.

    Tänkte ha Black Ghost, Regnbågshaj, Eldstjärt och Crossocheilus siamensis. (Om det nu funkar att ha dessa ihop?) Undrar då om dessa uppskattar någon växt mer än andra?

    Så tänkte jag även använda mig av Julas blästersand, läst att många är nöjda med den. Växterna kanske behöver olika tjockt lager sand? Läst att man ska ha 6-10cm sand, tycker det låter lite mycket?

    Mvh
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    #2
    Hej!
    Välkommen till zoopet,
    Ditt akvarium är för litet för Black Ghost. Är detta ditt första akvarium? I så fall är det nog bättre att börja med lite lättare fisk än Eldstjärt och regnbågshaj. Siamesisk algätare är i så fall bättre att böja med.

    Ja, det stämmer att man ska ha så mycket sand för att växterna ska må bra! Fiskarna bryr sig inte om vad du har för växter i, Men det är bra att börja med några lätta som exempelvis anubias, javaormbunke mm. Du kan söka här på zoopet under fliken "avdelningar" och sen "Sötvattenfiskar - arbetsbeskrivning". Där kan du söka på de fiskar du vill ha och se hur svåra de är, hur stor volym de ska ha mm. Du kan under samma flik också söka på växter och se vilka som ät lättast,
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

    Kommentar

    • Beuteltier
      • June 2011
      • 14

      #3
      Okej. Detta är mitt andra akvarium, har ett på 65liter för tillfället.
      Men tack så mycket för svaret, jag ska kika runt lite så får jag se om jag kommer på någon ny fråga

      Mvh

      Kommentar

      Arbetssätt...