Hjälp! Vad orsakar algerna? (bilder + väl beskrivet)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Hjälp! Vad orsakar algerna? (bilder + väl beskrivet)

    Jag har fått RIKTIGT mycket alger på rutorna, tjocka lager samt att mitt vatten blir grönt på ytan! Vad är det som orsakar detta?

    För ca 3 veckor sedan så började jag få sjukt mkt alger i mitt akvarium, detta är de första växterna jag någonsin har haft i akvariet. Innan jag hade växter så fanns där inga alger alls.

    Ni kan tydligt se hur grönt vattnet är efter att jag rört lite i det med mitt finger.
    Det är även en del på glasväggarna, dock inte det som ser skrapat ut i bakgrunden, det är bara vatten som trillat in på baksidan utanpå akvariet.

    Kanske måste skita i att ha växter i karet? Malawi fiskar bryr väl sig inte allt för mkt om växter? Sjukt störigt för jag la ned en del pengar på någonting som ser ut att dö och dessutom skitar ned vattnet för mina fiskar.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.






    Senast redigerad av Gackt; 12 August 2011, 14:40.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ser rätt nystartat ut det där karet så det är inte så konstigt att få alger. du verkar ha fått trådalger o kanske infusorier. testa släck ner karet i typ 3 dagar. slå ett täcke runt om så inget ljus kommer in i karet.

    sen skulle jag faktiskt tagit ut växterna. eller några iaf de till höger. o sen satt den höga som är till vänster längst bak i karet..malawi är snyggast i stenakvarier.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      vad har du för filter o hur stort är karet?

      Kommentar

      • Gackt
        • July 2008
        • 138

        #4
        150L, gammalt gammalt Fluval filter som måste bytas ut, det är väldigt troligt att det är en orsak också, lätt över 8 år gammalt filter.

        Kommentar

        • Gackt
          • July 2008
          • 138

          #5
          btw, bör jag göra ett vattenbyte med tanke på vattenytan? skall testa den där idén om att släcka ned också.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            skaffa ett bar filter. gärna ett ytterfilter. malawi vill gärna ha väldigt strömt så va inte rädd att gå upp mot 10-12 gånger akvariet volym/timmen. dvs runt 2000-2500l/h . svårt att hitta ett filer med den kapacieten men ett par ytterfilter samt en cirkpump i karet.

            a gör du vattenbyte. 30-40%

            Kommentar

            • Gackt
              • July 2008
              • 138

              #7
              vattenbytet är gjort, det ser bättre ut nu iaf. Jag glömde säga att jag har även en AC på rummet som går i princip 24/7. Kan detta påverka? Skall förövrigt följa ditt råd om 3 dagar släckt ljus.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                tvivlar på att det skulle ha nått med det att göra

                Kommentar

                • stefan.peterson
                  • February 2007
                  • 165

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  skaffa ett bar filter. gärna ett ytterfilter. malawi vill gärna ha väldigt strömt så va inte rädd att gå upp mot 10-12 gånger akvariet volym/timmen. dvs runt 2000-2500l/h . svårt att hitta ett filer med den kapacieten men ett par ytterfilter samt en cirkpump i karet.

                  a gör du vattenbyte. 30-40%
                  Fluval FX5 kör 3.000l i timmen,funkar bra.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    skulle funka kanon.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...