Växter i kruka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laizita
    • August 2011
    • 4

    Växter i kruka

    Hej på er, jag har en fråga gällande växter i akvariet.

    Jag har köpt 5 olika växter i kruka, ska krukan vara kvar på växten eller kan man ta av den när man stoppar in de i akvariet? Eller spelar de ingen roll?

    Om svaret är ja, ska man ta bort de gula 2skumgummiliknande sakerna som är i krukan?

    Tack på förand.
    Senast redigerad av Laizita; 11 August 2011, 18:30.
  • Medicinugglan
    • August 2010
    • 34

    #2
    Jag har alltid tagit bort växten ur krukan, har även försiktigt haft växten under vatten i diskhon och petat bort det där beiga fyrkanten. Men va försiktig så inte rötterna skadas. Sedan passar jag även på att skölja växten under kallt vatten, så jag slipper sniglar. Sedan ned i akvariet med det hela.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      krukan ska bort, ja. det är lättare att få bort minneralullen (skummgummit) om du har den under rinnande vatten eller bara under vatten. om några rötter skadas gör det inte så mycket, det triggar faktiskt tillväxten
      jag sköljer alltid mina nya växter för att få bort skit och eventuella "gäster". sen klipper jag även bort de äldsta 2-3 bladen på plantan. (om plantan har stora blad)

      Kommentar

      • Laizita
        • August 2011
        • 4

        #4
        Tack för de snabba svaren, jag tog upp dom igen och tog bort krukorna och de andra, så nu ser det bra ut

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          En artikel på Zoopet om detta http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=52
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • netweaver
            • May 2006
            • 486

            #6
            Minns när jag var liten 10-12 år, då behåll jag alltid krukorna och det växte alltid bra (var iofs max 100l då).
            Men idag vet jag bättre och guiden Kjell länkar till är mycket bra,
            \\
            Nybörjare varje dag jag vaknar

            Kommentar

            Arbetssätt...