Växtdöd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Växtdöd!

    Ett intressant fenomen inträffade under semestern.
    På fem veckor dog alla mina växter utom spikbladen i stora akvariet.
    450L ödemark möte mig när jag kom hem. De hade dött så effektivt att hela pumpen var fylld med slam och jag hinkade dessutom ut 20L slam från botten. Mörka trådalger beväxer alla stubbar och övrig inredning... Växterna mådde bra innan semestern och är mer van vid att det växer igen än att det inte finns något kvar överhuvudtaget så att man skulle kunna fixat en återväxt.... Har aldrig hänt mig tidigare trots många år med både semester och akvarier som stått osköta.
    Det märkliga var att alla fiskar mådde bra och verkade vara vid hälsa för de satte igång att leka så fort nya växter kom i karet...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Så länge det finns näring så brukar sådant inte hända. Tippar att balansen rubbats för mycket av någon av de större lirarna, troligen temp. Stiger den så behöver växterna mer ljus och slukar även mer näring.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      hmm och det skulle kunna förklara att ALLA dog på en gång... men nedbrytarna är de inte lika känsliga för värmen då?
      Det var minst 30L prima dy i akvarium och pump. Jag är fascinerad av att det inte blev syrebrist i karet... alla tetror överlevde...och så oxå bolivianerna - pansarmalarna använder ju syre så dem är jag inte förvånad över...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Nyttobakterierna trivs fint i högre värme, men ju varmare det är desto mindre syre. Det kan vara känsligt. Borde ha varit rätt syrefattigt i akvariet iaf, men det beror även på andra faktorer (cirkulation/utformning av akvariet åssevidare). Det är tydligen också rätt olika med känsligheten för syrenivåer beroende på fiskart. Har sett någon tabell över det där någonstans, och en hel del fisk klarar rätt låga syrehalter. Ökar andningsfrekvensen i stället.
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 August 2011, 08:47.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          hmm kan vara så -amazonområdets fiskar borde vara vana vid alla slags katastrofer - känns som en vettig förklaring till fenomenet... men jag har aldrig varit med om en så omfattande och omedelbar död av växter för...
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          Arbetssätt...