Ophiopogon japonica "ciklidgräs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qulack
    • July 2011
    • 6

    Ophiopogon japonica "ciklidgräs"

    Köpte idag en växt med namn "ciklidgräs" när jag kom hem planterade jag den och det blev skitsnyggt! Men, när jag började läsa om den visade det sig att det inte var en akvarieväxt alls!


    Är detta sant??!?!?! blev rätt irriterad!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej det är ingen akvarieväxt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kan däremot fungera utomhus i trädgården om man bor i södra Sverige.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Vad är anledningen till att det säljs växter till akvarier som inte ens kan vara i vatten!? Är det enbart för att tjäna extremt lätta pengar eller vad? Låter helt galet i mina öron att göra något sånt!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Vanish
          Vad är anledningen till att det säljs växter till akvarier som inte ens kan vara i vatten!? Är det enbart för att tjäna extremt lätta pengar eller vad? Låter helt galet i mina öron att göra något sånt!
          Dom kan ju stå i akvaterrarier och liknande.
          Däremot är det fel att sälja dom och påstå att de är bra i akvarier
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Qulack
            • July 2011
            • 6

            #6
            Så jag köpte alltså en växt som så småningom kommer dö bara för att ett företag påstår att det är en akvarieväxt! Helt underbart.... har sett att vissa butiker säljer fredskalla som akvarieväxt och det är inte heller en akvarieväxt! vad ska jag göra med den då? vill ju inte slänga den direkt! har ju betalt för den... vad händer om den ligger kvar i vattnet?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Plantera den i sand i en glasgrunka som du gillar, så kan den stå som sumpväxt. Glöm inte växtnäring dock....
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Kolla om du kan lämna tillbaka den?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Qulack
                  Så jag köpte alltså en växt som så småningom kommer dö bara för att ett företag påstår att det är en akvarieväxt! Helt underbart.... har sett att vissa butiker säljer fredskalla som akvarieväxt och det är inte heller en akvarieväxt! vad ska jag göra med den då? vill ju inte slänga den direkt! har ju betalt för den... vad händer om den ligger kvar i vattnet?
                  Den är ju inte giftig så den kan ju stå i akvariet tills den börjar gå ner sig (vilket tar flera veckor, kanske t.o.m. några månader) och då kan du ju ta upp den och slänga den.
                  Sen kan du ju också gör som Mumin och Vanish föreslår
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Om man skall krysta fram nåt positivt i saken så är det väl att affären sålt dig en växt som du vet att det inte är ditt fel när den dör.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Ja, varför säljs växter som inte är undervattensväxter som akvarieväxter? Oftast pga okunskap tror jag. Det är lite si och så med kunskaperna hos personalen i en del butiker. Ibland säljs de medvetet av (kortsiktigt) vinstintresse - det är ofta växter som just "håller sig länge" utan att bli fula. Hos de flesta kunder går även verkliga vattenväxter ned sig snabbt och en hel del tycker faktiskt bättre om t ex ciklidgräs just av den anledningen. En del kunder har fisk som snabbt knaprar i sig normala växter, och de köper ibland medvetet dessa växter för att de vill ha något grönt i akvariet ett tag. Tippar att benämningen ciklidgräs bottnar i det fenomenet.

                      Personligen anser jag att växterna ska säljas med bra rådgivning så att kunden vet vad den kan förvänta sig. Övervattensväxterna dör ju eller tynar bort hyfsat fort ändå, kan vara bra att veta. Något enstaka ex i ett välfungerande akvarium är inget problem, men har man många växter som ruttnar så kan det leda till syrebrist, kväveföroreningar och igensättning av filter (lossade blad kan snabbt sätta P för ett filter). I värsta fall får kunden en amoniumspik, följt av en nitritspik med fiskdöd som trolig följd. Därmed är rådgivning viktigt, anser jag. Vet att en del inte håller med mig, men det får de stå för själva. Tror inte det är någon fara för din del, det handlar inte om särdeles mycket.

                      Annars tycker jag Azurs tips var finfint, bra bild i länken också - visste inte att de fick fina blåa bär!! Blir lite sugen på att köra den på fönsterbrädan, det är ju inte fel på växten i sig. Ska bara inte vara under vatten.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Qulack
                        • July 2011
                        • 6

                        #12
                        a okej, tack för tipsen! Jag behåller den i, känns skumt att lämna tillbaka en planterad VÄXT! men får ta ut den är jag ser att den börjar ge vika!

                        jag gillar ju grejen med att ha växter just för att dem växer och blir större, man ser att det händer saker. Men med den här växten försvinner allt sånt. kunde lika gärna ha en plast växt.

                        men men... just nu ser det bra ut, får hoppas att det gör det ett tag till. Trots allt var det bara 49 kr.

                        men visst bör dem ge mer information... det tycker man!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...