Trådalger - hjälp snälla.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hdnina
    • October 2010
    • 27

    Trådalger - hjälp snälla.

    Då var de dags igen. Trådalgerna har invaderat mitt 180l kar. Hur ska jag göra för att bli av med dem. Sitter med en Algovec framför mig men vågar inte hälla ner det för jag har läst att fiskarna kan bli förgiftade?? Jag behöver all hjälp som finns. Tips å idéer. Jag provar allt. =)

    Kan lägga till att jag pratade med försäljare som tipsade mig om att jag skulle göda mina växter... bla, bla, hon gav en förklaring som inte fastnade men nu har jag gjort det i 2 veckor men trådalgerna har blivit fler.

    Tacksam för all hjälp.
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Skaffa Siamesiska algätare om du inte hade dem tidigare. Easycarbo har funkat för mig också.
    Alternativt co2, fast det vet jag inte hur man kopplar ihop. Andra får hjälpa till där.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Gur4m1
      • June 2011
      • 96

      #3
      Ett sätt är ju att konkurrera ut algerna Det är därför hon pratade om att göda dina växter- om de lider brist på någonting så slår algerna ut dina växter istället då de inte kan växa optimalt. Alla kan ju inte köpa fiskar till karet så att säga.

      Jag tror mer på att få bort algerna med andra lösningar än "medicinering"
      Nothing fancy, no tricks...

      Kommentar

      • Halofan
        • July 2011
        • 30

        #4
        Siamesiska algätare är galet förtjusta i trådalger.
        Man kan också köra ner en blommpinne i smeten och snurra runt den som man typ gör med spaghetti.
        Gör det ett par gånger så borde i alla fall det mesta försvinna.

        Kommentar

        Arbetssätt...