ETT STORT MUSTERIUM... behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qulack
    • July 2011
    • 6

    ETT STORT MUSTERIUM... behöver hjälp!

    Hej

    jag har ett 100Liters kar med mycket växter.

    Allt har funkar skitbra, planterade en svärdsplanta och den började växa direkt. Den sköt flera skott och växte verkligen skitfort. Sen, helt plötsligt började bladen att bli bruna, och den började "tyna bort". alla skott med. Jag vet inte vad som gick fel.

    mina andra växter sluta också att växa, och jag har flera snabbväxande växter. Alla slutade växa förutom min javamossa som verkligen stortrivdes. den är enorm just nu!

    Jag har nu sedan en vecka tillbaka börjat ge växtnäring. Men har svårt att se att det var pga för lite näring allt slutade växa, allt gick skitbra innan och då gav jag ingen växtnäring.

    Vad kan det va??

    snälla hjälp!
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Du dränerar vattnet ganska fort på näring när det växer fort. Har du mycket fisk och matar mycket så bör det räcka med "vanlig växtnäring" men beroende på din ekonomi så är detta inte alltid så kul även om 100L inte är så stort. PMDD är mycket billigare då. Har du låg fisklast ska du sikta på pmdd eller liknande för där finns ämnen (NO3 och PO4) som saknas i de vanliga. Detta kan vi reda ut senare

    Det är iaf garanterat där du har problemet och det är inget mysterium

    Kika på denna länk och kolla om du kommer fram till vad som kan tänkas vara brist på
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Kan bara instämma, näringen tog helt enkelt slut.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Qulack
        • July 2011
        • 6

        #4
        Tack för svaret!

        för min ekonomi så är växtnäring inget problem. Det största problemet är att jag inte vet hur offta jag ska dosera.
        har just nu 4 ancistrus 10 nerontetror 2 scalarer och 2 dvärgsbotior.

        Jag köpte en happy plant flaska som jag började använda förra veckan, dosearade då me 5 ml. Men när ska jag ge nästa dos?? är det varje vecka eller? har inte hittat någon info om det alls!

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Beroende på hur mycket du matar scalarerna så kan det vara så att du har ganska låg fisklast ändå vilket gör att PMDD skulle kunna hjälpa. Scalarer i 100l är förresten inte bra om inte akvariet är typ en kub eller liknande.

          Hur som helst. Säkert 5ml i veckan som gäller med det du har. Är du rädd att det ska anrikas och bli för mycket så får du se till att göra 1/3 vattenbyte varje vecka så är det inga problem att köra oavsett vad som är "rätt"

          Gå in och gör testet på länken jag skickade.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Qulack
            • July 2011
            • 6

            #6
            okej! låter bra, tackar!

            får gå in och göra testet.

            men bara så att du vet så är det inga stora scalarer.

            Kommentar

            • ibis
              • December 2008
              • 223

              #7
              Men dem kommer bli stora sen
              54 liter WTF

              Kommentar

              Arbetssätt...