Svart-alger , ger upp snart :@

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    Svart-alger , ger upp snart :@

    Hej! Som rubriken säger så vill inte svartalgerna försvinna ur mitt kar! Nu har de invaderat alla växter och de stora stenarna och jag undrar nu hur jag kan bli av med dem utan att behöva lägga i några gifter eller att ta bort alla växter.

    Har använt easy carbo i en vecka nu ungefär men den har ännu bara gjort tjälkarna grönare (där det inte är svart av alger )


    Tänkte hålla akvariet helt bäckmörkt några dagar, skulle det kunna funka för att få bort dem?
    Hur länge ska jag ha det mörkt och ska jag fortfarande droppa med växtnäring fastän jag har belagt karet i mörker?

    Tacksam för svar
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Funkar inte detta skulle jag testa samma sak igen i kombination med algmedel. Inte det 1:a man vill ge sig på men jag körde Happy-life "Algin extra" mot cyano och det är skitbra. Vet inte vad svarta alger är eg men algin extra den eller kanske troligare den som bara heter "Algin" kan nog göra susen.
    Senast redigerad av sme_h; 30 July 2011, 07:28.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Om det är tofsalger du har så testa att spruta easy carbo direkt på dem. Det finns små smidiga plastsprutor att köpa på apoteket. Har själv gjort så och när jag har sprutat hela dagens dos direkt på ett kraftigt drabbat område så har det tagit bort alla algerna i det området.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • MsDimitri
        • July 2011
        • 140

        #4
        Ja algerna ser 'behårade' ut. De verkar attackera främst rötterna och bladen som tillslut dör så börjar fålite panik.
        Har släckt akvariumet så bara ljus från fönstret kommer in.
        Vad är det som gör att man får de där algerna?

        Kan också påkeka att jag har nu PMDD som ska komma med posten snarast , får se om växterna då kan konkurera ut algerna.

        Blir att köpa spayen från apoteket , tack för hjälpen!
        Senast redigerad av MsDimitri; 30 July 2011, 09:31.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Har du prövat och hur gick det isf?

          Kommentar

          • Angeliqa
            • July 2011
            • 17

            #6
            Jag vet ju inte vad du har för akvarie men överväg att köpa en Flying fox! En mal som ätter de flesta algerna! Blir inte för stora heller..! Ca 11cm. De är rätt snygga också enligt mig!

            Kommentar

            • Per/Haninge
              • January 2007
              • 285

              #7
              när jag har haft dessa alger så har jag tagit bort allt som har detta på sig, har en himla förmåga att sprida sig, sedan har jag gjort täta vattenbyten 2-3ggr/vecka, matat mindre så har dom tillslut försvunnit.
              Bara ett alternativ om du inte vill hälla i en massa kemikalier.
              Per/Haninge

              Kommentar

              • MsDimitri
                • July 2011
                • 140

                #8
                Hittade ingen sprayflaska någonstanns så jag droppade bara som vanligt (ca 25 droppar ) easyCarbo vid vattenytan ovanför växterna.
                Algerna har börjat försvinna och vxterna är inte lika 'skadade'.

                Har nu köpt ProFito från EasyLife som man ska ta efter varge vattenbyte i hopp om att få växterna helt friska!
                Har dock en liten fråga: Om jag använder easyCarbo varge dag och ProFito en gång i veckan kan det förstöra vattenvärdena?

                Kan också påpeka att jag har köpt två barber som blir ca sju cm som ska få äta mina femtiotre miljoner snäckor o_o.

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Jag är nybörjare inom detta och kan mest återberätta vad andra brukar rekommendera för vissa problem. Angående snäckor och alger, tänk på hur mycket du matar. Är du säker på att du inte matar för mycket? Som Kjell alltid brukar säga, det är den vanligaste orsaken till alla fel i ett akvarie, att man matar för mycket!

                  Är du osäker på vattenvärdena är ju alltid ett dropptest något att pröva för att vara säker =)

                  Kommentar

                  • MsDimitri
                    • July 2011
                    • 140

                    #10
                    Dropptest inhandlas nästa gång jag är i Arken Zoo (: .
                    Vad brukar priset ligga på?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...