Göda mossvägg!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Göda mossvägg!!!

    Hej på er
    Jag håller på att fixa en ny mossvägg till ett av mina kar. Denna gången tänkte jag låta den "växa till sig" i en balja innan jag sätter ner den i karet.

    Men finns det någon bra "gödning" man kan slänga i så att den växer på sig snabbare? Jag behöver ju inte vara orolig för räkor eller fiskar eftersom jag har mossväggen i en balja istället.

    Släng hit lite tips!!
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    #2
    Har inte svar på dinf råga men blir så väldigt nyfiken- hur gör man en sådan mossvägg och vvad består den av (förutom mossa). Vilken mossa talar vi om? Hur såg din gamla mossvägg ut?
    Nothing fancy, no tricks...

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Hej på dig
      Jag har köpt nät (vindnät tror jag det är) på Plantagen. En stor rulle, ganska hårt nät i plast. Storleken på "öglorna" är ca 4 mm tror jag.
      Sedan köpte jag x-masmossa, taiwanmossa, spikemoss, och en jag tror heter firemoss. Blandade och hackade dessa till en smet och bredde ut det på nätet, la det andra nätet ovanpå och sydde ihop det med fiskelina. Sedan ner i en plastback och så på med lite vatten, räcker att det täcker mossan. Sedan får det stå i ett fönster där det får mycket solljus tills det växt till sig ordentligt. Sedan sätter jag ner det i karet.

      Förra gången satte jag det i karet direkt men det tar sååååå lång tid för det att bli fint så jag testar en ny variant nu :-)
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      Arbetssätt...