Prickalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elisabeth Hansen
    • June 2009
    • 43

    Prickalger?

    Hej! Jag har nu försökt att hitta hjälp angående prickalger på forumet, tror att det rör sig om detta. Gröna alger som sitter hårt på växter, går inte att skrapa bort. Sedan får jag håll i bladen ock lite tofsalger. Jag har ökat lite på PMDD enligt råd från forumet, Easy Carbo dosers enligt anvisning. Mitt akvarium är på 250 liter, använder bottenfinter, suger slam 6.e vecka. matar med fryst foder och maltabletter + torfoder. Växterna växer väldigt bra, får ofta ta bort för att det inte ska fylla hela akvariet. Fiskarna finns det gott om, så vad kan jag göra?
  • Elisabeth Hansen
    • June 2009
    • 43

    #2
    Finns det ingen som kan hjälpa mig???

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Gröna alger som du beskriver är ofta ett tecken på att akvariet är i balans. Sitter de på rutan kan man pröva någon skrubbsvamp eller ett rakblad för att få bort dem. Akta silikonet bara, om du använder rakblad.
      Det går aldrig att ha ett fullständigt algfritt akvarium, man får acceptera en del alger.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Alger är ett av naturens vapen snabbaste vapen för att stabilisera vattenmiljön så att acceptera dem gör man gott i. Om det hela spårar ur totalt är något fel och naturen försöker helt enkelt att stabilisera upp ekosystemet genom algerna.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Prickalger brukar komma i akvarier som är i ganska gott skick med mycket bra balans. Just dessa alger brukar vara de enda som dyker upp när fosfathalten är ovanligt låg i förhållande till alla andra näringsämnen. Detta händer typiskt i akvarier med väldigt glada växter som du själv beskriver.

          Kör man PMDD kan man testa att antingen öka doseringen till det dubbla, eller om man känner sig lite vågad och kemiskt lagd helt enkelt öka fosfathalten i PMDD-receptet.

          Utan PMDD är det mycket lurigare. Försöka hitta ett fiskfoder som genererar mer fosfat kanske? Mata lite mer? Att dra ut på vattenbytena kommer sannolikt inte hjälpa eftersom växterna kommer hålla fosfatnivåerna ständigt låga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Elisabeth Hansen
            • June 2009
            • 43

            #6
            Tack alla snälla ni, det var det jag trodde att bara gilla läget. Att öka PMDD vågade jag inte att göra på eget bevåg, men det vill jag pröva. Öka fosfat mängden måsta bli bli nästa steg , varför inte? Mumin vad är det för vovve du har som avatar?

            Kommentar

            Arbetssätt...