vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    vad är detta?

    hej,

    har fått nån slags alg i akvariet. ser ut som små hårliga tussar som sätter sig på all inredning i akvariet, enda sättet att få bort dom verkar vara att tycka loss dom med pinsett, knappt att ens det fungerar. sitter stenhårt fast. vad kan det vara, är det farligt för fiskarna, går det att få bort?
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Toffsalger?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Paddy
      • April 2011
      • 166

      #3
      Jo kanske det, inte helt olikt. tycker nog att de jag har är lite mörkgrönare, men det kanske kan variera..
      hur som helst, förmodligen är det toffsalger då. gör dessa nån skada i akvariet förutom att det ser ofräscht och sunkigt ut?
      Mvh Matt

      /Ingen regel utan undantag

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Dessa alger kan se lite olika ut beroende på olika betingelser, men de gör ingen skada så länge de håller sig någorlunda i schack. Skulle de bli massiva kommer du garanterat att reta ihjäl dig på dem och på så vis "skada" ditt kar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Paddy
          • April 2011
          • 166

          #5
          ok tack

          blir nog till att riva upp hela inredningen nån dag det finns tid över och göra rent allt en gång för alla
          ..är ganska mycket av toffsalgerna faktiskt.
          Mvh Matt

          /Ingen regel utan undantag

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då skulle jag inte bli förvånad om du får mer problem, det är tålamod som är nyckeln till mycket när det gäller alger och ev. obalans. Om jag vore i dina kläder skulle jag börja fundera på varför du har dessa i den mängden istället, och sedan utgå därifrån.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Paddy
              • April 2011
              • 166

              #7
              jo, tycker bara det är konstigt. Jag byter vattnet 1 gång i veckan, och 1 av dom 2 pumparna rengör jag i gång varannan vecka (ungefär). så har ingen aning om vad det kan bero på.
              Mvh Matt

              /Ingen regel utan undantag

              Kommentar

              • Gur4m1
                • June 2011
                • 96

                #8
                Hur har du det med växter och hur många fiskar (och vilka fiskar) går i ditt kar? Hur många liter är ditt kar, göder du det? Hur mycket har du lampan tänd, vilken belysning har du.
                Nothing fancy, no tricks...

                Kommentar

                • Paddy
                  • April 2011
                  • 166

                  #9
                  Karet är på drygt 100 liter, och växter har jag inga. Invånarna är ett par N.brichardi, 1 gul algätare och 1 gibbiceps (som ska få flytta till ett mycket större kar så fort som möjligt). Mina prinsessor har inte lekt sen jag fick dem, ca ett halvår sen, och när en så pass lättlekt art inte leker måste ju det tyda på att nåt fär fel. Lysrören har jag glömt vilka de är, hur som helst är det standard rören till Juwel 110. Dom har jag tända lite olika tider beroende på vilken tid jag går upp på morgonen samt går och lägger mig på kvällen. Men i regel mellan 09:00 och 22:00 skulle jag tro.

                  En fråga till också... är det möjligen så att toffsalgerna kan påverka vattnets kvalitet också? Känns som att vattnet aldrig är riktigt rent, som jag heller inte vet vad det beror på. även efter ett 50% vattenbyte känns vattnet inte mycket renare än det var innan. Plus att nån slags snigel brukar sätta sig på glaset som jag får plocka bort med jämna mellanrum.
                  Jösses... det här låter nog inte bra i era öron, och inte i mina heller!! Hela akvariet verkar hålla på att gå åt skogen
                  Mvh Matt

                  /Ingen regel utan undantag

                  Kommentar

                  • kryddan803
                    • July 2011
                    • 241

                    #10
                    Jag har också haft någon slags alger som liknar de du pratar om och jag har även haft sniglar. Algret tog nästan över hela akvariet men då tog jag ett rent rakblad och drog bort allt med det och dammsög sedan i akvariet. Jag köpte praktbotia för sniglarna som också höll på att ta över hela akvariet, efter två dagar var alla mina runt 200 sniglar borta.

                    Kommentar

                    • Paddy
                      • April 2011
                      • 166

                      #11
                      Ursprungligen postat av kryddan803
                      Jag har också haft någon slags alger som liknar de du pratar om och jag har även haft sniglar. Algret tog nästan över hela akvariet men då tog jag ett rent rakblad och drog bort allt med det och dammsög sedan i akvariet. Jag köpte praktbotia för sniglarna som också höll på att ta över hela akvariet, efter två dagar var alla mina runt 200 sniglar borta.
                      Ok. Har dock en känsla av att det inte kommer fungera speciellt bra att köra med ett rakblad mot tex en btn, stenar eller andra ojämnheter i akvariet, men på glaset kan jag tänka mig att det funkar. finns det nåt medel eller nåt som tar bort den typen av alger?
                      Mvh Matt

                      /Ingen regel utan undantag

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jodå, men är det inte några större problem så vänta på att karet blir stabilt och då kommer algerna att så sakteliga att fasas ut. Alger kan även vara dekorativt på rätt ställe, och på en BTN gör de ofta att den ser ännu mer naturtrognare ut!
                        Snabbväxande växter som trivs och stabilt pH är stöttestenarna, sedan finns det en hel del invånare som kan hjälpa till med algätandet, men de passar tyvärr inte riktigt ihop med dina prinsessor...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • johnjohnsse
                          • December 2007
                          • 29

                          #13
                          Jag har haft tofsalger, har fortfarande lite lite kvar . Fick det antagligen först av begagnade rötter jag satt in i burken .
                          Nu har jag efter att ha kört med Easycarbo samt endast gjort vattenbyten fått ner algnivån till nästan obefintligt.
                          Tidigare har jag gjort för rent i akvariet och rubbat bakterinivån även på det visat skapat miljö för alger.
                          Nu ser allt ljust ut igen..
                          En erfarenhet jag ville dela med mig av.
                          Solisar /
                          Ingrid
                          Vänliga hälsningar/ Ingrid

                          S* John-Johns Ocicat
                          http://worldofocicat.com/johnjohns

                          Kommentar

                          • Halofan
                            • July 2011
                            • 30

                            #14
                            Köp några Siamesiska algätare. Algätare är ganska dåliga på att äta alger trots namnet.
                            Första gången vi köpte några fiskar som kunde äta alger fick vi siamesiska algätare de är jättebra på att
                            hålla rent köp ett stim på 3-4 st. De äter tofsalger hade fullt med såna förut. En dag efter vi släppt ner siamesiska algätare
                            Problem Solved!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Halofan
                              Köp några Siamesiska algätare. Algätare är ganska dåliga på att äta alger trots namnet.
                              Första gången vi köpte några fiskar som kunde äta alger fick vi siamesiska algätare de är jättebra på att
                              hålla rent köp ett stim på 3-4 st. De äter tofsalger hade fullt med såna förut. En dag efter vi släppt ner siamesiska algätare
                              Problem Solved!
                              Det är ett bra förslag, men kruxet är att karet bara är på dryga 100 liter...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...