Hur mycket mäsk behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Hur mycket mäsk behövs?

    Hej

    Har tänkt att jag ska testa mäsk till mitt 120L kar. Har kollat runt och hittat en massa olika recept och olika sätt att bygga ihop flaskor/dunkar på. Det jag dock inte kan hitta svar på är hur mycket mäsk man ska blanda till.

    Antar att mängden man blandar ihop har att göra med hur stort akvarium man har? Så hur mycket behöver man till ett 120 L kar.
    För inte är det väl så att man kan blanda en jättestor dunk men att den sen räcker längre om man har ett mindre kar?

    Köpte ett jbl paket (som jag nu insett är en dyrare variant av mäsk och därav viljan att göra egen mäsk) och fick då med en sån här http://www.aquaristikshop.com/e_Prod...O--Reactor.htm kan den användas till ett hemmagjort mäsksystem eller är det bättre att köra med syresten eller liknande.

    /frida.L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den går utmärkt att använda till din hemmabrygd!
    Om jag vore du hade jag kört på 1,5 liters PET-flaska, och gärna två stycken som du byter mäsk på växelvis tex en gång/vecka.
    Glöm inte att skicka gasen genom en tvättflaska och heller inte backventilen innan gasen går ner till reaktorn.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      Tackar för svaret. Väntar redan på att JBL grejen ska ta slut (skulle räcka i 45 dagar eller nåt) så att jag kan köra igång med mäsken

      Har du någon erfarenhet av JBL proflora bio 100? Eller kanske kan du komma med några kloka ord ändå.

      Det är ju bara en flaska som man tillsätter något som de kallar micro organismer till så att det blir någon sorts mäsk liknande och sen en slang till den "diffusorn" som jag länkade till i inlägget. Saken är den att det bubblar väldigt dåligt, 1 bubla/20 sekunder. Bubblorna är ganska stora och går rakt upp (i instruktionerna står det att bubblorna ska bli mindre längs vägen i den spiralen och sedan att de ska stanna under locket för att där tas upp i vattnet något som alltså inte sker.) 1 bubla/20 sekunder känns väldigt lite, tror du att det är helt onödigt att ha igång eller är pyttelite co2 bättre än ingen co2 alls? (körde med EC tidigare men har nu skaffat äppelsnäckor och de tycker inte om EC så kan inte köra med det längre).

      Om man nu ser till hur mindre bra den där spiralen funkar skulle det vara bättre att skippa den och köra med nåt annat sen när jag gör mäsk eller tycker du att jag ska testa och se om den funkar bättre men hemmagjord mäsk?

      Många frågor, hoppas du kan komma med lite input på några av dem iaf

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om inte spiralen funkar nu kommer den troligen inte att göra det sedan heller, om det nu inte är något fel gjort när du satte dit den?
        En annan grej jag funderade på, äppelsnäckor och lägre pH är kanske inte den bästa kombinationen, eller hur funkar de?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          Har svårt att se att jag gjorde nåt fel när jag satte dit den, kändes ganska idiot-säker men ska aldrig säga aldrig

          Jo äppelsnäckorna vill ha lite högre ph, vi ligger ganska bra till från början nu innan mäsk-historian. Vi får helt enkelt hålla koll på ph:t så gott det går och om ph;t blir för lågt så får vi hitta en annan lösning, vad nu det skulle vara

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De extragrejerna JBL skickar med sin mäsk är sannolikt mjölkpulver eller liknande, detta förlänger jäsningen på mäsken.
            Det du kan testa som reaktor är en liten cirkulationspump som du har timer på, så gasen inte går ut i karet även på natten med syrebrist som risk.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • frida.L
              • December 2010
              • 164

              #7
              Hej

              Jo vi har nog redan nu bestämt att vi ska strunta i jbl, orkar inte vänta på att jbl grejen ska ta slut i över en månad. Så det blir till att köra mäsk och leda in gasen i en liten pump som sen stängs av på natten. Vi har redan börjat plocka bland grejerna för att se vad som finns och vad som behöver införskaffas.

              Angående ph:t, sänker all form av co2 pht? (tänkte för äppelsnäckorna?) eller gäller det bara mäsk? Om man mäter ph en gång per dag är det tillräckligt för att hålla det hela under kontroll?

              Tack för att du tagit dig tid att svara på frågor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jepp, all co2 sänker pH:t. Jag kollade på jobbet vad kolsyrat vatten håller för pH, och det låg på runt 3,5 och den skiten dricker man...
                I början kan du kolla pH:t så ofta, men jag lovar dig att inom ett par veckor har du tröttnat på detta och utökar mellan gångerna till kanske ett par ggr/vecka, som räcker fullt normalt. Men håll en koll på dina snäckor så inte de börjar bli dåligt eller må uselt, då är det nog bäst att göra något åt den saken.

                Ingen orsak, det är därför forum finns till!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...