CO2 med lite växter och fiskbesättning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    CO2 med lite växter och fiskbesättning?

    Är det vettigt att köra CO2 i mitt 720 med få växter och invånare? Kommer det ge en positiv boost på tillväxten även om näringstillförseln är låg ännu?

    Jag har iof PMDD hemma att "gödsla" med, om det är en bra idé samtidigt?
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Ursprungligen postat av perfetto
    Är det vettigt att köra CO2 i mitt 720 med få växter och invånare? Kommer det ge en positiv boost på tillväxten även om näringstillförseln är låg ännu?

    Jag har iof PMDD hemma att "gödsla" med, om det är en bra idé samtidigt?
    CO2 är en utmärkt ide! Kontrollerad mängd från flaska är alltid bra. Ojämna nivåer från mäsk kanske gör mer skada än nytta. Vad för system tänkte du ha? PMDD kan du alltid köra för de växter du ändå har oavsett CO2 men lite beroende på fisklast. Nivåerna kryper inte upp eftersom du byter vatten varje vecka vilket gör att de stabiliseras. Blir det CO2 så är PMDD ett måste.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av sme_h
      CO2 är en utmärkt ide! Kontrollerad mängd från flaska är alltid bra. Ojämna nivåer från mäsk kanske gör mer skada än nytta. Vad för system tänkte du ha? PMDD kan du alltid köra för de växter du ändå har oavsett CO2 men lite beroende på fisklast. Nivåerna kryper inte upp eftersom du byter vatten varje vecka vilket gör att de stabiliseras. Blir det CO2 så är PMDD ett måste.
      - Det är ett mäsksystem med två 5-liters dunkar mäsk och en CO2-diffusor i akvariet.

      Frågan är bara om det gör nytta med tanke på hur liten belastning det är på karet. Byter vatten varje vecka gör jag inte, snarare varannan.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Anordningen igångkörd enligt http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm men det bubblar ännu inte efter sådär två timmar : (

        Jag har kollat alla anslutningar och det verkar tätt vad jag kan se. Någon som kan tipsa om vad som kan vara felet här?

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Det tar ofta mer än ett dygn innan jäsningen har kommit igång ordentlig så ha tålamod. Läckage kollar du enkelt genom att, när du fått igång jäsningen, antingen doppa delarna i en vattenfylld hink eller kladda på såpavatten över tätningarna.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Det tar ofta mer än ett dygn innan jäsningen har kommit igång ordentlig så ha tålamod. Läckage kollar du enkelt genom att, när du fått igång jäsningen, antingen doppa delarna i en vattenfylld hink eller kladda på såpavatten över tätningarna.
            - Thank´s, då får jag ge mig till tåls lite.

            Kommentar

            Arbetssätt...