bruna kanter och hål i växterna (med bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    bruna kanter och hål i växterna (med bilder)

    Fakta om karet
    120L
    Igång ca 2 år
    Pump - fluval U3
    Lysrör - Aquaelle (eller vad de nu heter Philips är det iaf som gjorde dem) samt reflektorer
    Växter - hygrophila polysperma, gallerblad av någon sort (falsk gallerblad - Aponogeton henkelianus?), svärdsplanta, vallisneria, anubis, Cryptocoryne beckettii, crinum
    Fiskar - 1 ancistrus, 2 pansar malar, 2 botior, 5 glödbandstetror
    Gödning Doserar dubbeldos pmdd 1 gång/vecka samt 1 krm K2SO4 och 3,5 ml EC varje dag

    När vi kom hem från semestern så hade något hänt med våra växter, vi var borta i 2 veckor men karen ska ha fått EC varje dag, samt en enkeldos pmdd. Sen kanske det har varit si och så med EC varje dag men i stort sett varje dag ska det ha tillsatts.

    Framförallt gallerbladen var påverkade. De hade börjat bli bruna i kanterna och liksom börjat ruttna, vissa blad var helt bruna och hade börjat lösas upp och låg mest som ett lager på botten.
    Gallerbladen får även skruvade blad, de liksom vrider sig när de växer upp, detta har de gjort även tidigare och är inget som började iom semestern.
    Bilder på gallerbladen (har tagit bort de sämsta bladen men det här ger en bild av problemet iaf)
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,6 KB
ID: 2182402Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,5 KB
ID: 2182403Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,6 KB
ID: 2182404

    Tycker även att Vallisnerian har börjat lösas upp lite längst ute i topparna men den är inte lika tydligt brun i kanterna som gallerbladen är. Har dock börjat uppträda små hål i bladen. Hål på bladen har även polysperman.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,5 KB
ID: 2182406Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,7 KB
ID: 2182407Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,3 KB
ID: 2182405

    Vad jag förstått så kan det här med bruna kanter vara kalciumbrist som kan avhjälpas med K2SO4, jag tillsätter redan det en gång per vecka, (fick tips om det när mina polysperma var trötta).

    Någon som har tips på vad som kan vara fel?
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    K2SO4 innehåller Kalium och INTE kalcium. Kanske är kalciumklorid du behöver. Dock inte riktigt koll på vad som orsakar bruna kanter själv men Kalciumbrist kanske stämmer. Jag brukar kika här http://www.defblog.se/permalink/1674.html
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    Arbetssätt...