Silversked och järnbrist.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decals
    • January 2011
    • 101

    Silversked och järnbrist.

    Hej! ( igen ) :o


    Nu har jag äntligen fått bekräftat av kunniga att mina växter lider av järnbris och därför mörknar.

    Jag hörde att man kunde lägga en silversked i akvariumet som skulle fungera som en huskur och bärbättra vattnet och ge näring till växter och bakteriekulturen.
    Är det något att testa innan jag köper den dyra växtnäringen?

    Vet ni några andra huskurer? (:
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    #2
    Känner inte till några huskurer men PMDD med extra järn är inte speciellt dyrt

    Kommentar

    • Decals
      • January 2011
      • 101

      #3
      Letade efter PMDD i djuraffärerna men hittade inget , och fattar ingenting på deras hemsida. Står hur man ska blanda saker? o_o

      Kommentar

      • Zureel
        • June 2010
        • 139

        #4
        Det är inte så krångligt som de kan verka först den varianten jag köper så får man 2 små påsar och en liten flaska. Man blandar innehållet från påsarna och flaskan i varsin behållare med 500 ml vatten sen göder man med samma mängd från alla tre flaskorna, hur mycket beror på hur stort akvarium man har.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Och om nu specifikt är järnbrist så finns det ett antal med järngödningspreparat som säljs i akvarieaffärerna.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Jag håller med Kjell, köp järngödning. Vet man att det är brist på ett visst specifikt ämne så gör det ingen nytta att gödsla med andra ämnen innan man sett till att hantera bristen.

            När det gäller silverskedar i akvarium så har jag svårt att se nån nytta med det men jag kan tänka mig diverse risker.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Decals
              • January 2011
              • 101

              #7
              Ja det blir väl att köpa det.
              Haft mycket problem med växterna men ph't låg på 6 så jag antar att det kan ha varit problemet.
              Har nu köpt nått pulver som höjer till 7.2 , hoppas!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                pmdd finns inte i affären. det köper man på internet.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  PMDD är superenkelt när man väl slutat att "försöka" krångla till det. PH tror jag inte är ditt problem men jag kan ha fel.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    pH tror jag inte heller är problemet, långt de flesta växter brukar funka bättre i lägre pH. Järn håller sig också löst längre i lägre pH, det blir lättare tillgängligt för växterna. Hur en silversked kan ge mer järn begriper jag inte riktigt, däremot var en gammal huskur att lägga obehandlad spik i bottenlagret (viktigt att de ligger nere i botten, ovanpå oxiderar bara järnet (vardagligt tal, det rostar). Betydligt enklare med en bra gödning än med spik, gödning vinner lätt - prova järngödning eller bra mikrogödning alltså.

                    Den enda användning jag sett av silverskedar i akvarium är att kunna påvisa redoxpotentialen i bottenlagret. Det har du knappast något nytta av just nu.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Liebigs tunna är rätt bra till att förklara brist på näringsämnen, egentligen fungerar det inte riktigt så enkelt som tunnan visar men den är ändå en bra illustration för att tänka åt rätt håll och den ser ut så här:



                      Tunnan är ju gjord mest med tanke på lantbruk och det som då skall vara i tunnan är skörden. Vad tunnan visar är att det är det ämne som det finns minst av som begränsar, på bilden är det fosfor och kalium. Att då tillföra kväve magnesium och annat är bara slöseri, kalium och fosfor kommer ändå att vara begränsande.

                      Tunnan är som sagt var inte hela sanningen men när det är brist på ett visst ämne så ligger det ändå ät det hållet och det oavsett då om det handlar om skörd av jordbruksprodukter eller tillväxt av akvarieväxter. Vet man därför att det är brist på ett visst ämne som ställer till det så hanterar man det först och värderar effekten, sen kan man fundera på att tillföra näring mer allmänt.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Decals
                        • January 2011
                        • 101

                        #12
                        Efter en mindre utskällning från djuraffären för att jag inte hade rätt medel i akvariumet så köpte jag en flaska EASYCARBO från företaget EasyLife.
                        Får se hur det går med den!

                        Tack för alla värdefulla tips! Silverskeden lämnar jag kvar i glasskåpet

                        Kommentar

                        • Decals
                          • January 2011
                          • 101

                          #13
                          Men det får mig att tänka , kan man egentligen hälla i för mycket kraffs och kemikalier i sina kar?
                          Nu känns det mer som att tillverkarna bara prackar på en saker som kostar pengar och inte verkar ge större resultat.

                          Min granne har haft ett akvarium på 70 liter med 2 stora och fina scalarer utan att hälla i någonting (inte ens vatten-beredningmedel).
                          Känner mig surt svartsjuk..

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Finns några saker som kan vara värda att hålla i minnet.

                            Växterna växer inte utan mat. Såvitt jag vet behöver de 17 olika ämnen för att växa. I en del akvarium "blir det en sådan balans" (enkelt uttryckt) så att växterna växer - de får alltså allt de behöver utan att man tillsätter något. I en del andra akvarium saknas något, och då får man tillsätta det. Det man tillsätter har visserligen kemiska beteckningar, men är helt enkelt växtmat. Behöver inte ses annorlunda än att mata sina fiskar.

                            Det du har köpt är "flytande kol", en slags ersättning för koldioxid/kolsyra (som många växtakvarister tillsätter, liksom växterna i naturen använder det). Kol är ofta begränsande för tillväxten i normala sällskapsakvarium (alltid begränsande vågar jag nästan säga). Med EasyCarbo är det viktigt att vara noga - "mata" ofta men lite och aldrig överdosera. En del växter verkar vara känsliga för ämnet, så de kan tvärtom gå ned sig istf att växa bättre - med tiden kan de ställa om sig och börja växa bra. OM man ger växterna kol i någon form är det viktigt att inte slarva senare - då tappar ofta växterna sugen helt och hållet. Kommer växterna igång av kolgödningen (sannolikt) så "äter" de också mer av andra ämnen. Det kan alltså bli så att du får jättefina växter till att börja med, men sedan växer de sämre eller dör - då saknas något annat än kol. Kika på Bygerts inlägg, där finns grundteorin för "växtmatning".

                            Visst finns det akvarium som funkar utmärkt utan några som helst tillsatser/kemikalier. Brukar rekommendera att man provar det först (utom när man verkligen vill ha ett växtakvarium, då är det lika bra att börja göda direkt). Jag anser också att det idag finns en viss "hysteri" kring olika medel/kemikaler som det ska duttas med för att akvariet ska fungera. Men - har eller får man problem av olika slag så är en del saker vettiga.
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 July 2011, 02:54.
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            Arbetssätt...